zaterdag 1 september 2007

Relativeren is een vaardigheid...


Vandaag kreeg ik deze mail die ik graag wil delen. Ook kreeg ik van Rainbow light een link naar een prachtige animatie die van ergens in het universum inzoomd naar de aarde en steeds verder inzoomd en eigenlijk het universum in onze cellen laat zien. Ik vind het ontzettend knap gemaakt en je kunt hem hier bekijken.

Now, THIS is really fascinating - it's rather dazzling to see it presented this way.


I CERTAINLY THOUGHT THIS WAS ENLIGHTENING. BEYOND OUR SUN ... IT'S A BIG UNIVERSE.

ANTARES IS THE 15TH BRIGHTEST STAR IN THE SKY. IT IS MORE THAN 1000 LIGHT YEARS AWAY. NOW HOW BIG ARE YOU?


NOW TRY TO WRAP YOUR MIND AROUND THIS.........

THIS IS A HUBBLE TELESCOPE ULTRA DEEP FIELD INFRARED VIEW OF COUNTLESS "ENTIRE" GALAXIES BILLIONS OF LIGHT-YEARS AWAY.

BELOW IS A CLOSE UP OF ONE OF THE DARKEST REGIONS OF THE PHOTO ABOVE.


HUMBLING, ISN'T IT? NOW HOW BIG ARE YOU? AND HOW BIG ARE THE THINGS THAT UPSET YOU TODAY? KEEP LIFE IN PERSPECTIVE.

10 opmerkingen:

Redstar zei

Zeker happy. Zeker na dit leerzame blogje.. :-)

Rainbow Light zei

Gaaf he!
En als iemand ooit dit (zo/n soort) filmpje van internet weet te bemachtigen (ik bedoel dat ik het op de computer kan opslaan in plaats van alleen op een link te klikken) dan hoor ik dat heeeeeel graag ;-).
Hierbij de link:
http://micro.magnet.fsu.edu/primer/java/scienceopticsu/powersof10/

Mike zei

@ Redstar; ongelofelijk als je bedenkt waar wij deel van uit maken. het duizelde me gewoon :-)

@ Rainbow light; wauw wat een spectaculair filmpje. Helaas niet mogelijk te kopiëren, is wel te koop als screensaver. bummer

hanscke zei

Hoe nietig we ook lijken, ieder mag hier (tijdelijk) zijn

Redstar zei

@ Mike, ja en wij zijn zo klein, zo ietsepietse klein. Onvoorstelbaar eigenlijk...

Brillie zei

Dan heben we het nog niet over God gehad.... die is pas groot.

Mike zei

@ hanscke; wonderlijk om zo de grootsheid en het wonder van ons universum te aanschouwen. ik word er stil van.

@ Redstar; het doet me erg terugdenken aan de nacht van de vallende sterren, toen ik zo lang met de neus omhoog naar de sterren keek. Ik verlies mezelf in gedachten over de grootsheid en de doordachtheid van dit alles, ik blijf mij verwonderen over dit hele aardse bestaan.

@ Brillie; God is met ons en in ons en overal om ons

Mar zei

Niet meer dan een stofje zijn we, en toch bestaand uit zo vreselijk veel celle, moleculen, gedachten, emoties...

Het is prachtig om te zien, het relativeert. Vandaag even niet, maar goed - that's life. Juist stofjes kunnen zich nietig en nutteloos voelen.

All we are is dust in the wind ;)

Big hug
Mar

Carice zei

Wauw! Wat een leerzaam en positief blogje! Daar houd ik van!
Doeg!
Carice

Bolus zei

Uitgekeken op googleearth? probeer dan Celestia eens...
http://www.shatters.net/celestia/