zondag 18 november 2007

Slappe zak...


Hihi, ik bekijk vanochtend mijn mail en daar zit een tamelijk ongezouten reactie van ene 'Frits' tussen. Ik heb overigens zijn IP nummer en weet via welke site hij bij mij is gekomen, dat terzijde maar ik vraag mij af waarmee ik deze jongen zo geraakt heb dat hij de moeite neemt om te reageren? Ik laat de reactie zelf even links liggen want het is voor mij duidelijk dat hij mij niet kent. Iemand mag me best een 'zak' vinden, das een mening, maar om nu te schrijven dat ik er een ben???

I rest my case ;-)
Maar ik wil deze reactie vandaag eens aangrijpen als voorbeeld om te vragen hoe jij leest en reageert op blogjes. Ik bedoel te zeggen dat ik wel eens blogjes lees waar ik opdat moment niets mee heb, ik kies er dan voor om gewoon niet te reageren, omdat ik niet weet wat zinnigs te schrijven. Hoe ga jij hier mee om? Vind je dat reageren een 'must 'is ? Of 'lurk' je ook wel eens, want dat is toch eigenlijk wat ik doe als ik wel lees en niet reageer ? Ik ben benieuwd wat jij doet.

24 opmerkingen:

Youke zei

Als ik geen reactie weet bij het bericht geef ik er ook geen. Aan fijne dag reacties heb ik al helemaal een hekel.

Roos zei

Ik reageer meestal wel. Ook al heb ik er niet zoveel mee. Er staat altijd wel een zin tussen waar ik een reactie op kan geven, soms heeft dat niet eens met het onderwerp van het logje te maken..

Roos zei

Ow ja en om even hier op Youke in te haken. Ik heb aan geen enkele vorm van reacties een hekel. Als iemand mij een fijne dag reactie geeft ben ik blij dat diegene de moeite daartoe heeft genomen..

Hermieneke zei

Ik ben meer een lurker dan een reageerder eigenlijk. En reacties zoals Frits vind ik ontzettend veel meer over Frits zeggen dan over jou en je blog!

Wieneke zei

Hm, lurken doe ik niet veel. Ik volg een aantal bloggers regelmatig en reageer dan ook op wat zij schrijven. Ik vind zelf dat bloggen een zeer amusante bezigheid, dus ik houd het wel luchtig. Altijd met in het achterhoofd dat je de schrijver niet echt kent en je voorzichtig moet zijn met felle meningen. Reacties als die van Frits bijvoorbeeld, tja...daar kun je toch helemaal niks mee. Het is kwetsend (bedoeld) en dat is sowieso niet nodig, vind ik. Niet in real life maar ook niet op blogs. Maar reageerders, die alleen schrijven: mooie foto of leuk gezegd, dat hoeft voor mij ook niet. Het is juist leuk als reageerders een heel verhaal gaan zitten vertellen naar aanleiding van mijn verhaal dan weer. En het allermooiste vind ik als er een goeie discussie op gang komt. Het is opvallend dat er altijd rondom een blogger een kring andere bloggers ontstaat die regelmatig - en dan ook op elkaar - reageert. Dat vind ik zeer gezellig.

Redstar zei

Ik lurk niet normaal gesproken. Mensen komen bij mij, ik kom bij mensen. Mensen die bij mij reageren, krijgen altijd een serieus antwoord op hun log. Respect naar de gene die schrijft.
Echter de laatste tijd ga ik bij xxxxxxx.nl steeds vaker lurken, en dus steeds minder reageren. Puur omdat xxxxxxx zelf bijvoorbeeld echt belachelijke reacties achterlaat.. Reageren is absoluut geen must, en als ik door iemand wordt aangesproken dat ik vergeet te reageren, gaat er iets stuk..

aargh zei

Als ik om een of andere reden geen zin heb om ergens op te reageren, of als ik niks te reageren weet zeg ik niks, maar dat vind ik niet lurken. Lurkers reageren nooit.

Brillie zei

Dat overkomt iedereen wel eens , lees maar eens wat ze vandaag bij mij neerzetten. Niets inhoudelijk, alleen maar dingen die er niets mee van doen hebben. Das jammer. Maar wel de afspiegeling van het leven.

Roosnans zei

soms lees ik bij anderen, ik reageer als ik me betrokken of geraakt voel...onnodig iemand kwetsen zal ik niet doen. Zo'n reactie als Frits daar heb je echt niks aan. Een goeie opgebouwde feedback, daar zou je nog eens over kunnen nadenken...misschien.
Ik vind dat je mooi en openhartig blogt. Punt. En dat is NIET niks!
knuf!

Renesmurf zei

Ik reageer altijd als ik het stukje gelezen heb.
Als ik er niet door kom ben ik zo weer weg.

Mensen die niks anders doen dan afzeiken vind ik niks.
Altijd positief hoeft ook niet natuurlijk.

ria zei

Ik reageer ook meestal wel, ik ben het met Aargh eens als ze zegt dat lurkers nooit reageren, dus eens een keer niets zeggen betekent niet dat je dan een lurker bent hoor.

Me! van bVision zei

Als ik lees reageer ik meestal ook. Tenzij ik ergens vreemd ben en de stijl me niet aanstaat. Dan is het wegwezen en nooit meer terug gaan. Negatieve reacties geef ik niet, of het moet onbewust zijn. Ik vind dat je respect voor elkaar moet hebben. Als je dat niet hebt blijf je maar weg...

Pasula zei

Nee he, m'n reactie weg, ik klikte te snel... dat overkomt me dus ook weleems, dan denk ik dat ik reageerde terwijl...

Om op je vraag terug te komen: ik kijk zo af en toe weleens zonder een reactie achter te laten, moet kunnen. Zeker nu met web-log met die codes, het gaat allemaal een stuk trager. Wel lees ik de voor mij leukste logs graag. Vaak geef ik dan ook een reactie.

Lin's ding zei

tja, ik lurk niet zo vaak, ik neem er de tijd niet voor. Als ik al lurk geef ik niet zo snel commentaar...zal ik toch eens doen... er is altijd wel iets positiefs te zeggen tegen iemand die je niet kent...en om OOK iets over Frits te zeggen... het zegt alles over hem EN hij denkt natuurlijk dat jij een Vent bent...

en EFFE iets anders...DANK je wel voor je LIEVE kaarsje... doet me goed..liefs van hier en een fijne dag...hahaha.......ik begrijp dat er iemand is die daar niet van houdt

hanscke zei

Ik probeer om op een inhoudelijke manier te laten merken dat ik het stukje gelezen heb. Als ik te weinig tijd heb wil ik na een paar dagen wel eens een nietszeggende reactie geven maar dan meer om aan te geven dat ik zeker nog bezoeker ben. Ik zelf stel inhoudelijke antwoorden ook zeer op prijs.

Brillie zei

Voor het betere blog zie www.brillie.nl... Even voor de hits zal ik maar zeggen...

Leontine zei

Ik reageer niet altijd. Ook niet op mijn eigen blog op de reacties die ik krijg. Dat zou ik werkelijk moeten veranderen. Dat wordt mijn goede voornemen voor 2008 ;o).
Mensen als Frits vind ik buitengewoon zielig. Om te gaan schelden via mail is zooo kinderachtig. Ik geniet echt van jouw log, ondanks dat ik niet altijd reageer! Maar dat is meer een kwestie van tijdgebrek :o(

Bolus zei

Ik doe meestal een rondje blogs... Zijn er niet veel en daar waar ik wat te melden heb doe ik dat en soms doe ik het uit beleefdheid..

Mike zei

@ Allen; dank voor jullie eerlijke antwoorden en ik ben erg blij te lezen dat ik mezelf geen lurker hoef te vinden als ik s niet weet te reageren want ik maak toch uit jullie reacties op dat eerlijke reacties op prijs gesteld worden. Soort van 'liever niets dan een 'pleasereactie'. En dat wil ik zelf natuurlijk ook het liefst, eerlijke en spontane reacties. Pff, en dat allemaal nav ene Frits, hij moest eens weten ;-)

Frits zei

Lieve Mike, ik heb je blogje gelezen en ook de reacties. Ik zit me gewoon helemaal rot te schamen nu en ik zal het nooit, nee nooit meer doen. *barst in hevige snikken uit en steekt aarzelend een klam handje met afgevroten nagels naar Mike uit*

Mike zei

@ Frits, he getsie, ik bedoel die toegestoken afgevroten vingers dan, maarre vertel eens wat bracht de ommekeer?

Frits zei

Nou ja, natuurlijk jullie strenge reacties. Ik zie nu zelf ook wel in dat ik een tragisch persoon ben en ik ga mijn leven dus echt vanaf gisteren beteren. De afspraak met een goeie manicure staat trouwens al.

Roosnans zei

@ frits: grinnik

Isabel zei

Nou deze vraag heeft je meer dan voldoende reacties opgeleverd.

Ik reageer als ik er iets van vind; zelf vind ik het ook leuk als mensen iets te zeggen hebben naar aanleiding van wat ik heb geschreven. Komt bij mij nog veeeeeeeeeeeeel te weinig voor haha!