zondag 4 november 2007

Speerpunt...


Vandaag, of liever gezegd, vanmiddag, ben ik weer naar een drumcircel in Zeist geweest. Er waren een boel nieuwe gezichten en er heerste een fantastische sfeer. Ik blijf het fascinerend vinden om met het slaan op trommels zo in cadans en balans te komen. Heerlijk en allemaal blije gezichten. Misschien wordt het tijd om mijn eigen trommel te gaan bouwen, ik geloof dat ik wel klaar ben om dat proces in te gaan. Ik heb ook de wens geuit om met enkele anderen een grote powwow te gaan bouwen. Samen op één grote trommel slaan is helemaal geweldig en het is een prachtige manier om je op elkaar af te stemmen. Vandaag was er een moment dat we met 16 personen om de grote powwow stonden en in 'samenspraak' gingen met de iets kleinere powwow waar ook nog zo'n 10 personen omheen stonden. Daarnaast werd er ook nog al drummend tegengas gegeven door enkele 'losse' omstanders. Een soort van woord en weerwoord maar dan met deze trommels. Om kippenvel van te krijgen zo mooi en krachtig!

In de pauze kreeg ik deze speerpunt in het oog, niet letterlijk natuurlijk maar deze 'sprak' tot mij en naar ik later hoorde, is deze geheel met de hand gemaakt van vuursteen door native indians en door Ron van Auris meegenomen uit Amerika.
Ik kan wel wat doelen in mijn leven gebruiken en mijn gevoel zegt mij dat deze speerpunt mij daar mee kan helpen, daar is ie voor gemaakt tenslotte.

15 opmerkingen:

Redstar zei

Die speerpunt ziet er idd uit alsof hij kan helpen ergens mee.. Mooie kleuren zitten er in trouwens...

ria zei

Hij ziet er erg mooi uit. Joop heeft ook een trommeltje meegebracht uit nepal, ik ben druk aan het oefenen ;-)

Roosnans zei

Mooie rituelen, krachtig gevoel, helemaal in het geluid zijn....en wat een energie...alleen al in je verhaal.
Dat doel volgt vast nog wel...

hanscke zei

Klinkt behoorlijk spiritueel. Daar moet je idd "rijp" voor zijn

Lin's ding zei

mooi verhaal, mooie speerpunt...en ik ben dan vooral benieuwd wat die speerpunt tegen je zei......

Brillie zei

HEt lucht ernorm op... slaan op trommels.

Mike zei

Redstar; Haha, hij is voornamelijk erg scherp, ik zal 'm niet aan een veter om mijn nek gaan dragen. Moet dus nog even een geschikte plaats vinden waar de scherpte mij aan mijn doel herinnerd ;-)

@ria; Aha, ook huize felius is door de trommelkoorts geinfecteerd ;-)

@Roosnans; is echt een geweldige ervaring, al dat enthousiasme en de trillingen en dan soms weer helemaal stil en dan een mooie fluit....

@ Hanscke; Het ontvangen van de trillingen daar moet je je voor openstellen, niet luisteren met je oren maar meer met je hart. Het maken van een trommel is geen kattenpis. Je werkt met 'levende' materialen van hout en huid en je komt aardig wat weerstanden ed tegen als je met de hand een eigen trommel gaat bouwen ;-) Ik ben helemaal niet handig en heb een hekel aan vieze handen. Er zit een gedeelte bij waarbij je de ongelooide huid moet gaan schoonmaken, van vetten ed ontdoen. dat is niet het gedeelte waar ik me op verheug...

@ Lin; haha, wat dacht je van 'koop mij'. Er lagen (voor het eerst) 3 speerpunten en deze heeft een hele aparte gemarmerde groene kleur, heel opvallend. Misschien wel veel te mooi om speerpunt en dus dodelijk te zijn. Ik moet nog gaan ontdekken wat deze speerpunt mij moet gaan 'zeggen'. Als het zover is laat ik het je weten :-)

@ Brillie; ja, jij hebt je wel eens laten ontvallen dat je regelmatig van je af slaat op de zolder van je landgoed :-)

Wieneke zei

Nou uh...ik heb liever dat jij op die trommels staat te rammen dan bijvoorbeeld op Maxim :-) Het lijkt mij heerlijk om af en toe eens gezamenlijk een heleboel geluid te produceren, maar in Friesland doen ze niet aan herrie. Die speerpunt ziet er een beetje scherp uit. Pas je er wel een beetje mee op?

Redstar zei

Hehehe rond je hals lijkt me geen goede plaats nee.. :-)

Mike zei

@ Wieneke; no worries darling ;-)

@ Redstar ;-)

aargh zei

Knap stukje vakwerk. En met echte bloedvlekken nog wel ;-)
Een trommel maken met stoere ruwe 'grondstoffen'lijkt me best een mooie klus maar heb bespelen laat ik graag aan anderen over. Maar misschien komt de geest juist wel als je eerst zelf met je handen in de vellen hebt gezeten.

Martine zei

Klinkt reuze spannend. Als je met z'n zestienen op één trommel slaat moet het wel een flink exemplaar zijn. Daar komt vast een indrukwekkende bak met herrie uit..
Voor mij zou het niets zijn, ik ben een beetje overgevoelig voor trillingen en word al naar als er in een muziekstuk veel basklanken zitten. Maar daarom kan ik me juist wel weer heel goed voorstellen, dat dit ook iets krachtigs met je kan doen. Misschien een beetje onhandig geformuleerd :-s...

Mike zei

@ Aargh;he getsie wat klinkt dat ranzig, ik associeer het met 'de vellen hangen erbij';-)

@ Martine; absoluut duidelijk gezegd. De powwow is idd erg groot en bespannen met een hele huid.

leo zei

Bijzonder mooie speerpunt!
Het lijkt mij ook wel wat, dat trommelen. Ga toch maar eens kijken of ik hier in de buurt zo'n club kan vinden :-)

Leontine zei

Oke, dat was ik hier boven. Sorry.. ik leer het ook nooit. Nou nog even voor de goede orde mijn hele naam......(tromgeroffel)