maandag 24 december 2007

De voorbereidingen...


Morgen komt mijn schoonfamilie gezellig een vorkje prikken. Niet zozeer omdat het kerst is maar meer omdat we dat gezellig vinden, ik graag mag koken en van publiek houd in mijn keuken en iedereen vrij is. Vooral dat laatste is een klein wonder daar Maxim en zijn zus allebei onregelmatig werken en het zeker niet vanzelfsprekend is dat er van een gezamenlijke vrije dag met kerst sprake is...

Als ik terugblik naar het afgelopen jaar dan is er veel veranderd qua eetgewoontes. Zo was de hele familie (ik incluis) niet vies van een flinke homp vlees. In de loop der jaren zijn we echter steeds bewuster voor minder vlees consumptie en biologische producten gaan kiezen en sinds enkele maanden eten we praktisch geen vlees meer. Ik schrijf praktisch want Maxim ziet nog graag een goede rookworst bij zijn stamppotje en ook de harige jongens blijven erg geïnteresseerd in een plakje echte worst. Ja die zijn niet gek hoor en hebben absoluut geen trek in de sojatarwekunstworsten die ik ze wel eens voorhoud :-)

Maar goed, het is kerst en we hebben een ambachtelijke slager in het dorp die ook zelf nog slacht en de (scharrel)varkens en koeien bij een locale boer weghaalt. Voor de liefhebbers morgen is er dus ook een zeer bescheiden hoeveelheid vlees naast een heel scala aan vegetarische producten.

Vandaag ben ik in elk geval druk met voorbereiden. De boodschappen zijn binnen en ik maak alvast de stoofpeertjes, kruidenboter, aardappelschotel en het deeg voor de hartige groententaartjes voor bij het gourmet.

Zij die voorbereiden groeten u :-)

10 opmerkingen:

Me! zei

Aan de slag dus... Ik wacht nog even tot morgen.

Redstar zei

Het voorbereiden kan al een heel feest zijn:-) dat is dan weer wel het leuek aan al dit soort dagen :-)
Veel plezier, en een fijne tijd..

Polle zei

Dat klinkt allemaal erg lekker! Succes met de voorbereidingen.

NickN zei

....ik moet zeggen sinds kort een ik ook groente bij het vlees ;-)

Renesmurf zei

Vlees is best lekker en gezond, maar zoals met alles, met mate.

hanscke zei

De tijd van halve haantjes ligt al ver achter me. Gewoon een lekker stukje vlees van de slager. n stoofperen horen bij kerst. Die geur wil ik niet missen

Wieneke zei

Leuk juist om bio en vega te eten. Ik opteer trouwens meteen voor zo'n lekker hartig groententaartje, Mike. Kom er maar mee door!

aargh zei

Hmmm, stoofpeertjes en groentetaart! Klinkt prima allemaal, en matig met vlees is altijd goed. Ik ga morgen pas verzinnen hoe en wat, het wordt altijd wel wat ;-)
Veel kookplezier en smakelijk eten vast Mike!

Youke zei

Succes met de voorbereidingen!
Wat goed dat je steeds minder vlees op tafel zet. Ik moet nog eens zien of er deze dagen wat op mijn bordje verschijnt waar geen vlees in zit.

Wiesje zei

hele gezellige dagen !!

Groetjes van een mede vegetarier.