zondag 23 december 2007

Film...

Bij wijze van hoge uitzondering heb ik gisteravond wat tijd voor de kijkbuis doorgebracht. Al zappend kwam ik langs duidelijk Australische beelden. Meteen geboeid bleef ik 'plakken' en deed dat de rest van de film.

Het verhaal speelt ergens in de 30-er jaren van de vorige eeuw waar de Australiërs bedacht hadden (regeringsbeleid!) om halfbloed Aboriginal kiddo's 'gewoon' bij hun moeders weg te halen voor een soort van 'witte' Engelse hersenspoeling. Deze kinderen worden aangeduid als 'the lost generation'. Het verhaal: drie aboriginal kinderen die weggehaald zijn en in een opvoedkamp zijn terechtgekomen, lopen weg en leggen 1000 mijl te voet af door de woestijn o.a. langs de 'rabbit-proof fence en worden door de camera gevolgd op hun tocht.
Zeer schrijnend allemaal als je weet dat dit roven van kinderen tot 1970 heeft geduurd. In dat jaar werden aboriginals pas in de statistieken opgenomen als deel van de bevolking, ervoor waren ze als dieren beschouwd door de Engelsen. Niet iets om erg trots op te zijn als regering...



Om nog even in Aussie sferen te blijven, plaats ik deze foto die mij toegemaild werd. Voor het geval u geen idee had hoe sterk slangen kunnen zijn.

Ik weet het niet helemaal zeker maar ik denk dat dit een (olijf?)python (wurgslang) is die net zijn wekelijkse prooi (een wallabi of kangaroe) heeft gevangen. Klik eventueel op de foto om hem groter te bekijken. Prachtig hoe deze slang opgaat in de omgeving. Zo heeft hij naar alle waarschijnlijkheid ook de wallabi kunnen verschalken. Deze leven op de meest moeilijk bereikbare rotsformaties, behalve voor deze slimme snake dan ...

Nabrandertje: gezien de typische en unieke rotsformatie is Australië expert Maxim ervan overtuigd dat deze foto afkomstig is uit Karijini Park in West Australië en ik denk dat hij daar wel eens gelijk in zou kunnen hebben.

16 opmerkingen:

Redstar zei

Ik vind de foto dubbel mooi. De kracht van de slang, maar ook de wand van de rots vind ik schitterend.. Het verhaal van de film had mij ook wel aangesproken denk ik, maar ik kijk ook zelden tv, en chack eigenlijk nog minder wat er opkomt :-)

Mike zei

@ redstar; het verhaal is natuurlijk dramatisch,loopt ook niet goed af want de meiden worden 'gevangen' en teruggestuurd maar wel tekenend voor de starre overheidshouding. Opvallend is ook dat toendertijds de 'witten' dachten er 'goed' aan te doen deze 'wilden' op deze manier bij te schaven. Wat een weldoeners... Het blijven rare jongens die Britten ;-)

ria zei

Schitterende foto! Wat een joekel en wat een kracht!

aargh zei

Dat is een schandelijk drama geweest, ik wist niet dat er ook een film over is gemaakt.
De prestatie van de slang om dat beest op te hijsen valt volgens mij nog in het niet bij de klus om hem op te eten met een slangenbekje. Maar schitterende foto. Als de slang horizontaal gaat liggen is hij volmaakt onzichtbaar.

NickN zei

Dat was normaalste zaak van de wereld tijdens Turkse overheersing (Ottomaanse rijk)om kinderen van onderdrukte bevolking af te pakken en te hersenspoelen. Het stopte pas net voor de WOI en heeft 500 jaar lang plaats gevonden!!
Uiteraard is dat een treurige zaak maar in der tijd was normaal om dergelijke dingen te doen met je "vijand"
Die foto heb ik al eens gezien van die slang. Bizar om te zien!!!

Mike zei

@ Ria; ja, dit is een flinke jongen

@ aargh; ik geloof dat er wel meerdere films over zijn gemaakt, deze kreeg niet zo'n geweldige recensie, ik vond 'm toch boeiend genoeg.

@ Nick; Dit kinderroven werd tot 1970 in Australië uitgevoerd! Als gevolg van dit zijn hele generaties Aboriginals de weg letterlijk kwijt en zijn ze aan de drank. Het fenomeen kinderroven komt nu, anno 2007, nog steeds voor in Afrika waar ze als kindsoldaten aan de bak kunnen. het verschil met Australie/Engeland is dat deze landen tot de zogenaamde 'beschaving' behoren. mensen lijken door de eeuwen heen maar weinig te leren :-(

Redstar zei

Mensen lijken niet alleen weinig te leren., mensen leren volgens mij gewoon heel weinig van het verleden :-( En het is diep triest dat het nog steeds voorkomt... Maar voor velen is het een ver van mijn bed show..

V@nM@n zei

Dat is een prachtig stukje natuur daar. Ik wordt alleen maar doodsbenauwd van slangen...

hanscke zei

Wat konden mensen in vroeger tijden toch vreemde gedachtenkronkels hebben. Kinderen weghalen om hen een witte opvoeding te geven. Ik meen dat dat in de oorlog ook in Noorwegen is gebeurd. hanscke

Anoniem zei

ik droomde vroeger wel eens dat ik eigenlijk geboren was in een kasteel in een ver land en net als in sprookjes bij toeval bij mijn ouders in Amsterdam was terecht gekomen. Had gekund nietwaar?

Mike zei

@ VanMan; ben verbaasd jou hier weer aan te treffen :-)
Voor de slangen in Australië hoef je echt niet bang te zijn, ze zijn niet aggressief en zullen je nooit 'zomaar' aanvallen. Ze zijn zeer schuw en je ziet ze zeer zelden.

@ Hanscke; die vreemde gedachtenkronkels zijn helaas van alle tijden, ook nu komt het voor

Mike zei

@ anoniem; jammer dat je je naam niet onder je reactie hebt gezet. Ik geloof dat ik ook wel eens dat soort fantasien heb gehad. Maar je hebt gelijk, het had gekund :-)

Bolus zei

Ik heb de film idd een lange tijd geleden gezien. De foto kan goed in Karijini gemaakt zijn (Joffre Falls?). Mooie plek, dodelijk ook vanwege de asbestdeeltjes...

Bolus zei

Trouwens gaat de onmenselijkheid nog een stapje verder: het 'aboriginal gen is vrij zwak, dwz dat door het vermengen ervan met blanke genen al binnen 2 generaties de kenmerken van het gen (uiterlijk) al weg zijn. Het tot voor kort geheime programma om aboriginal vrouwen toch vooral in te zetten om met blanke mannen kinderen te maken is nog niet zo lang geleden ook bekend geworden. De drankproblemen zijn overigens ook voor een groot deel te danken aan de genetische bouw van het volk net als de native americans trouwens..

Mike zei

@ Bolus; er is idd een plaatsje vlak boven het park waar een mijn is geweest waar natuurlijk (blauw) asbest gedolven werd. Hoewel eigenlijk als onbewoonbaar gebied verklaard wonen er nog steeds mensen... In het park zelf heb je daar geen last meer van hoor ;-)
Dank voor je verdere toelichting, dat is idd een heel ander aspect van dit drama.

Pasula zei

Verhalen die niet goed aflopen en dat voor kerst...
Mar wat een indrukwekkend plaatje, ik had echt geen idee dat slangen dit konden.