vrijdag 7 december 2007

Gatenkaas...




"Go for cheese and don't explore your wounding." Deze zin blijft de hele dag nagalmen. Maar natuurlijk ontkomen we niet aan de gaten in de kaas. Om deze gaten in de loop van de training te mogen ontdekken hebben we een veilige omgeving nodig, een veilige ruimte. "Even life develops in enclosed spaces" (baarmoeder) en gelijk denk ik aan hoe heerlijk ik het vind om me in mijn dekbedje te rollen tot groot ongenoegen van Maxim, maar dat is een heel ander verhaal ;-)
Om deze veilige ruimte te creëren doen we oefeningen met het verkennen van je grenzen, wanneer voel je je veilig genoeg? Voor sommigen was 50 meter nog niet genoeg afstand. Ieder heeft zijn eigen grens, dat moge duidelijk zijn. Ik ervaar het als erg plezierig om te spelen met de ruimte in mijn hoofd. Ik zit op 50 cm afstand van mijn buurman en kan in gedachten op de maan zitten, spelen met attentie en intentie.

Mooi is te zien en te merken hoe twee mensen hun grens opzoeken, de ruimte tussen hun in wordt een plek van onderhandeling. Een stapje achteruit van de een brengt een zucht van verlichting bij de ander naar buiten. Welbeschouwd zijn er onnoemelijk veel grenzen: lichamelijke, emotionele, culturele, geluids, tast, etische, spirituele, energetische of sexuele afijn noem maar op. Ik ken en herken de oefeningen van vorig jaar en ben erg blij te merken hoeveel ik gegroeid ben in mezelf terwijl ik tegelijktijd redelijk vaak baal dat ik me zo onzeker voel. Vandaag, tijdens de lunch (met de trainers onderling), was er een bijzonder moment. Er werd een rondje gedaan waarbij een ieder een uitspraak over de ander deed over hoe het met die persoon gaat, hoe deze 'erbij' zit. Ik dacht eerst dat ik het niet goed verstond, de voertaal is immers Engels, maar het was echt waar 'ze' spraken over mij terwijl ik erbij zat en ik vond het fantastisch om te horen. Ik voelde me natuurlijk wel gelijk het kleine potje met de grote oren uit mijn prille jeugd. Ik heb altijd geleerd hoe onrespectvol dat is en toch vandaag werd ik helemaal warm en trots op mezelf.

12 opmerkingen:

Pasula zei

Lijkt me inderdaad heel apart om mee te maken Mike. ik zat na te denken over de grenzen van een persoon, ook die geluidsgrens, dat heb ik idd heel erg. Ik hoor de zachtste dingen nog terwijl anderen die tvknop nog hoger draaien, irritant vind ik dat als er zoveel lawaai is...

Anoniem zei

Wat goed dat jij jezelf af kunt schermen terwijl iemand zo dichtbij je zit... ik wou dat ik het kon, ik vang juist allerlei gevoelens en sferen van anderen op.

Mooi blog heb je Mike! Geertje,

www.geertjeopensite.web-log.nl

Me! zei

Vast houden dat gevoel...

Roosnans zei

prachtig toch, om al die processen te zien...je kunt nu inderdaad goed zien wat je bent gegroeid, dat voedt weer mooi jouw zelfvertrouwen, waardoor je nog meer gaat stralen!
Ik sluit me aan bij me!: hou vast die warmte en trots!
big hug

NickN zei

Observeren van mensen en lichaam taal (houding) zeggen vaak heel veel.

Mike zei

@pasula; het is heel belangrijk je eigen grenzen vast te stellen en deze te bewaken. Geef ze aan!

@ Geertje; het is niet zozeer dat ik dan niets voel maar ik voel wel steeds beter wat van mij is of een ander. Ergens zijn we allemaal met elkaar verbonden. Dank je wel!

@ Me!; of weer 'loslaten' juist. Dat is een andere manier van 'vasthouden'.

@ Roosnans; ik vind het nu ook heerlijk om erover te vertellen. maxim is ook 'trots' op mij en zag iets nieuws in mij.

@ nick; observeren maakt heel veel duidelijk, lastiger is het vind ik om het 'geziene' niet te (ver) oordelen, we leren steeds meer :-)

@ Brillie; dit is mijn laatste waarschuwing aan jou. Niet relevante reacties in mijn ogen worden onmiddelijk verwijderd.

Wieneke zei

Wassienik? Een labradoriet?

Redstar zei

Ik zat je verhaal te lezen, en toen je reacties, en was ik dat gene wat ik wilde zeggen kwijt.

Groeien is goed, en jij groeit...

Mike zei

@ Wieneke; Wauw! Wieneke one hundred points!

@ Redstar; thanks :-)

NickN zei

@mike, je kan het gebruiken tijdens communicatie met betreffende persoon op een nette manier

Mike zei

@ Nick; aha, je bent al weer een stap verder. je bedoelt de persoon 'confronteren' met wat je 'ziet'of merkt? Ik doe wel mijn best te zeggen wat bepaald gedrag met mij doet maar helaas moet ik hierbij wel opmerken dat of ik nog flink moet leren hoe dit anders te formuleren ofdat de mensen uit mijn (werk)omgeving nog niet toe zijn aan deze manier van communicatie. Maar misschien zit ik er nu wel helemaal naast en bedoel je wat anders :-)

lekkeretenisnietvies zei

Wat een boeiend, helder geschreven stuk, Mike! En tegelijkertijd iets om op te kauwen en nog lang en diep over na te denken, dank je wel daarvoor.

Martine