zondag 30 december 2007

Het wilgenloopje...


Vanochtend ongekend lang in mijn bedje gelegen. Ik werd pas om 10.30 uur wakker (bloos). Dat is helemaal niets voor mij en ik vind het een beetje zonde van mijn dag. Maar daar sta ik niet te lang bij stil, is nu eenmaal zo. Gauw aangekleed, ontbeten met heerlijke bak koffie met roggebrood met kaas en met de walkman op een heerlijk loopje gedaan naar het Amsterdams Rijnkanaal en dan langs 'de Staart' en de UFO landingsplaats weer terug naar het Oude Dorp. Op het laatste stukje staat een hele rij knotwilgen en ik verbaas me over de verschillende kleuren. Van grijs en bruin naar hel geel en knalrood. Is er iemand die weet waarom dit zo is? Op de foto zie je duidelijk een paar knotwilgen er qua kleur uitknallen.
Ik kom heerlijk warmgelopen en uitgewaaid thuis, wat een heerlijke wandeling. Morgen doe ik dat weer en vanaf nu veel vaker.

18 opmerkingen:

Redstar zei

Heerlijk om eens zo lang te liggen, toch? Althans ik doe het soms met alle gemak, en schaam me er niet voor of wat dan ook.
Dat ligt aan de ondergrond waar de knot stat. Ik heb er hier drie staan, op verschillende stukken grond, de wilgen zijn van een en de zelfde wilg geknot, maar zijn alle drie anders van kleur..

aargh zei

Ha, dat klinkt heel lekker.
Leuke vraag, van die takken. Bij de verkleuring van bladeren gaat het om het terugtrekken van waardevolle stoffen door de boom, maar wat er in de bast gebeurt weet ik niet. Hm, eens kijken of ik daar achter kan komen.

Me! zei

Van wilgen heb ik geen verstand. Maar je begint al vroeg met de goede voornemens uit te voeren...

Youke zei

Ik kan zo lang niet uitslapen. Tenzij ik het de avond ervoor erg laat heb gemaakt.
Leuk gezicht van die wilgen, maar waarom ze er niet allen gelijk uitzien is mij een raadsel.

ria zei

UItslapen heb ik ook geen moeite mee hoor, heerlijk! Dat van die wilgen is me ook weleens opgevallen, maar ik heb ook geen idee hoe het komt, kan best wat Redstar zegt.

Mike zei

@ redstar; Dat is een hele mooie verklaring van de verschillende kleuren, daar kan ik me helemaal in vinden!

@ aargh;Ik denk dat Redstar wel eens gelijk zou kunnen hebben met de voedingsstoffen in de bodem.

@ Me! 'vroeg'Dat is natuurlijk relatief, ik had er beter 35 kilo eerder mee kunnen beginnen ;-)

@ Youke; ik dacht het ook niet te kunnen maar soms verbaas ik mezelf ...

@ Ria ;-)

Bolus zei

die landingsplaats intrigeert me :-)

Roosnans zei

Heerlijk, zo een frisse neus halen. Bij mij hield dat in: een potje voetballen met Wouter! ieder zijn meug..

Wilgen zijn prachtige bomen, vooral als ze helemaal krom door de wind over een slootje gebogen staan...Maar van kleuren en bomen heb ik geen weet...Maar als het heeeeel belangrijk voor je is: de man van Lin is deskundig op het gebied van het landschap!

grtzzz

Mike zei

@ Bolus; your wish is my command; ik heb een linkje in de tekst geplaatst, kun je gelijk de foto's zien ;-)

@ Roosnans; Wilde lief niet meedoen of was het een exclusieve moeder-zoon actie?

nans zei

@mike: lief is nog steeds druk met opruimen van zijn huis......Bijna klaar...Want anders is lief zeker niet te beroerd om een balletje te trappen!!

Bolus zei

Aha! Leuk idee!

aargh zei

Verschillen bij dezelfde bomen hebben waarschijnlijk eerder te maken met de hoeveelheid zonlicht die erop valt. Men ziet soms takken die aan de zonnekant anders gekleurd zijjn dan aan de schaduwkant. En oudere takken worden gewoon allemaal bruin. Het zal wel een of ander chlorofyl-achtig gebeuren zijn, maar het fijne weet ik er nog steeds niet van.

NickN zei

Klopt helemaal wat Redstar zegt. Samenstelling van de grond is bepalend voor de kleur van de stam. Mijn oma begroef vroeger stuk ijzer in haar bloemen tuintje om een andere kleur van de bloemen te krijgen.

aargh zei

Hoho, bloemen en takken of stammetjes zijn verschillende dingen, dit bekende verhaal gaat met name op voor hortensia's die rood dan wel blauw kunnen bloeien.
Bij bloemen zie je wel vaker dat zuurgraad de kleur doet veranderen. Maar een rode kornoelje zal nooit gele takken krijgen in wat voor grond je hem ook zet, en een kerria geen rode takken. Wat je wel ziet is dat takken in de loop van de tijd verkleuren, en dus ook dat takken van binnen naar buiten of van boven naar onder verschillend gekleurd zijn, het gaat dan om langzaam verkleuren in de loop van de tijd. Om mooie felgekleurde takken te houden moet men dus veel snoeien.

Mike zei

@ Aargh; dat is waar, als je blauwe hortensia's wilt dan hebben ze ijzer nodig. Toch kun je deze verkleurde takken niet met een bepaald hoeveelheid zonlicht of snoeiacties verkrijgen lijkt mij.

NickN zei

Ok,weer wat geleerd ik dacht dat ik op de juiste pad zat ;-)

aargh zei

@Mike: Sorry hoor, maar als ik eenmaal mijn tanden ergens inzet dan laat ik niet zomaar los ;-)
Ik heb nu de foto pas goed bekeken en zie dat het inderdaad precies moet zijn wat ik hierboven schreef: de dunne stammetjes met korte takken, dus het jonge spul, heeft gekleurde takken, de bomen die blijkbaar wat ouder zijn en die het afgelopen jaar zo te zien niet gesnoeid zijn hebben donkere takken. Toch?

Mike zei

@ aargh; ik zal de eerstvolgende keer dat ik daar langsloop eens goed in ogenschouw nemen. Ik vind overigens je vasthoudendheid geweldig, daar kan ik nog wel wat van leren ;-)
Maar je moet dus nog heel even tot het weekend wachten...