vrijdag 11 januari 2008

Hollandsch Glorie...



Door een opmerking van Wieneke over dat koolraap varkensvoer zou zijn, voel ik me geïnspireerd de vergeten groentes van Nederland wat meer onder uw aandacht te brengen. Te beginnen bij het begin natuurlijk. De winter is bij uitstek het seizoen om van echte oud Hollandse groentes te genieten. De mensen met een moestuintje weten al vast wel hoe de meeste wintergroentes het beste bewaard kunnen worden en dan bedoel ik niet blancheren en hup de vriezer in. Nee, vroegah toen de vriezer nog niet bestond (een strenge winter daargelaten) werden harde wintergroentes zoals kolen, pastinaken, pompoenen en wortelen bewaard in kelder of schuur in een kist met zand.
Zo ook dus de koolraap, belangrijk bij deze bewaarmethode is dat de groenten niet hutje mutje liggen maar een beetje de ruimte hebben en elkaar niet aanraken en een beetje kunnen 'ademen'. Zo kan koolraap makkelijk enkele weken goed blijven op een droge donkere plaats. Tja, en hoe smakelijk deze groente is hangt af van de bereidheid om deze groente klaar te maken.
Voor de nodige ideeën om de koolraap te bereiden verwijs ik door naar de receptensite van Odin, de bio grootgrutter. Hier heb ik al jaren een abonnement op elke week een verrassingstasje met biologische en soms biodynamische geteelde groenten. Tot zover deel een, want dat hier sprake is van 'vergeten groenten' in meervoud mag duidelijk zijn...

14 opmerkingen:

Me! zei

Veel van die vergeten groenten zijn voor mij ook varkensvoer. Dat is de reden dat je ze ook zelden nog in de super aantreft...

hanscke zei

Bijna twee jaar geleden heb ik nog een keer koolraap gekookt. Dat werd me niet helemaal in dank afgenomen. Dit staat beschreven op een blogje van 18 maart 2006.

Redstar zei

Het is eigenlijk best wel een lekkere groente, mits goed klaar gemaakt...

Mike zei

@ me!; ook gij brutus!Ik denk eerder dat de consument het schoonmaken te veel werk vindt of te "verwend" is door eenheidssmaakjes in kant en klare producten. Hoe dan ook, over smaak valt niet te twisten, ik ben een mal mens die lyrisch kan worden bij de aanblik van wat pastinaken of aardperen. Ik vind die smaken hemels...

@ hanscke; dat ga ik gelijk lezen :-)

Mike zei

@ Redstar; met liefde bereiden, daar valt of staat alles mee in de keuken

NickN zei

Vele groenten (knollen) worden nog steeds op zelfde wijze bewaard. Tocht is de katalysator.

Wieneke zei

Sinds ik ook elke week een tasje biogroenten heb (van Groente&Zo)heb ik al een paar voor mij onbekende groenten met succes klaargemaakt: pastinaken, groenlof, raapsteeltjes, wilde spinazie, ramenas en schorseneren. Erg lekker en zeker geinig om recepten uit te proberen. Maar koolraap, spruitjes en boerenkool háát ik nu eenmaal. Bij mijn groententasje zit altijd een verhaal over de oogst en zo en daarbij een aantal recepten.

aargh zei

Hij ziet er in elk geval schattig uit. Om op te vreten zou ik bijna zeggen ;-)

Mike zei

@ nick; kijk dat is weer aanvullende info, ik dacht eigenlijk dat met tocht beestjes megevoerd zouden kunnen worden...

@ Wieneke; dat klinkt wel als het zelfde 'recept' als odin

ria zei

Leuke site over vergeten groenten.

http://www.leylant.com/vergetengroentenDuits.htm

Martine zei

Als je dan toch op de fiets naar Utrecht gaat, rijd dan eens op een zonnige dag langs De Moestuin Maarschalkerweerd. Een mooi tochtje naar een idyllisch plekje. Met daarbij een winkel waar ze allerlei biologische producten verkopen, en ook vergeten groenten en verdwenen appelrassen, echt een aanrader!http://www.moestuinutrecht.nl/html/overdemoestuin.html

Mike zei

@ Ria; leuk daar zal ik vandaag eens gaan grasduinen!

@ Martine; volgens mij is dat de kleine aarde of de aardvlo bij Amelisweerd. dat is een prachtige moestuin idd :-)
Dank je wel voor de link, ik zal ook daar eens rondneuzen.

martine zei

Nee, deze is bij de mytylweg, achter het stadion, maar je kan er vanaf Houten wel via een landelijke route naar toe..

Mike zei

@ Martine, wat een leuke site, ik heb me voor de nieuwsbrief aangemeld en ga volgend wekend daar de boel eens verkennen. Wat een leuk initiatief! Dank voor de link, hij staat al bij de favorieten!