dinsdag 29 april 2008

Over Deep Change

Nav een vraag 'wat is Deep Change?' Heb ik gedacht er een blogje aan te wijden. Voor mijn persoonlijke verslag van mijn eigen training die ik in 2006-2007 volgde kun je terecht via het label Deep Change
Het onderstaande heeft niets te maken met de Deep Change zoals door Hanscke beschreven bij de reacties, er zijn wellicht raakvlakken maar met ' coaching' heeft het niets van doen

Nogal eens komen mensen die met hulp van allerlei technieken en instrumenten enorm hun best doen om te veranderen en doelbewust met hun toekomst bezig zijn, op een punt dat ze genoeg krijgen van het werken aan zichzelf. Ze voelen zich gevangen in hun eigen aanpak en strategieën. Ze denken aan de grenzen van hun mogelijkheden tot verandering te zijn gekomen. Ze zijn het beu steeds dezelfde innerlijke strategieën tegen te komen en toch blijft er een wens om nog meer de verbinding te voelen met zichzelf.
Deze situatie vraagt om verandering die verdergaat dan wat jij doet, en zelfs verder dan wat er gedaan kan worden. Er is iets anders nodig.
Je kunt Deep Change niet ‘doen’. Je kunt Deep Change hooguit uitnodigen. Je kunt je erop voorbereiden. Dit vereist een ontvankelijke en open manier van met jezelf omgaan en jezelf serieus nemen.
Deep Change is een bepaalde houding om je te verbinden met de wereld, met hulpbronnen, met mensen of met je spirituele bron. Deep Change kan plaatsvinden als je percepties vrij zijn van oude beperkingen en blokkades. Als we ons verschrikt van onszelf afwenden als we diepe oude pijn tegenkomen, kunnen we niet bij onze ware natuur komen. De doorgang naar je ware zelf wordt daarmee vrijgemaakt en oude traumatische herinneringen lossen zich op en de weg naar je innerlijke bronnen en hulpbronnen kan zich openen. Dit maakt het makkelijker om met jezelf in contact te zijn, en vandaar uit met de wereld. Vanuit dit innerlijke thuis zul je ontdekken dat jij het niet bent die de wereld in beweging zet, maar dat de wereld jou in beweging zet, je (aan)raakt en je van binnenuit vernieuwt. Je zult je aan een nieuwe kwaliteit van verandering kunnen overgeven. De krachten die je daar tegenkomt, zullen je tot in je kern raken.
Deep Change kun je alleen maar ondergaan.

Zo, dat was dat, voor nog meer informatie kun je contact met mij opnemen via de reactieknop

13 opmerkingen:

geertje zei

Bedankt voor je uitleg, Martha, ik begrijp dat het vooral "open staan" is en signalen en hulpbronnen herkennen en ook oppikken? En hoe wordt je vrijgemaakt van je vroegere pijn, welke methode wordt daarvoor gebruikt, of zeg je nou juist dat er geen methode gebruikt wordt? Interessant is het zeker in elk geval!

Mikelodeon zei

@ Geertje; je wordt uitgenodigd naar je grootste pijn te gaan en deze te verwerken zonder dat je opnieuw getraumatiseerd raakt. Dit proces kun je niet alleen doen en er worden diverse methodes gebruikt waaronder cranio sacraal therapie. Daarnaast wordt er uitgebreid stilgestaan bij de theorie van het menselijk lichaam waarom en hoe ons lichaam werkt. Het is echt heel bijzonder en een zeer waardevol cadeau voor het leven en jezelf. Je krijgt antwoorden en inzichten en krijgt handreikingen daadwerkelijk je leven opnieuw aan te vangen.

hanscke zei

Martha, ik had gisteren even gegoogled en ik kwam hier terecht.
http://www.de-ont-moeting.nl/html/deepchange_p.htm
Daar heb ik het geschrevene gecopieerd. Het is dus geen eigen tekst. Misschien had ik de link er meteen bij moeten zetten.
Behalve de coaching kom ik toch wel overeenkomsten tegen, maar ik zal jouw eigen link eens helemaal op mijn gemak gaan bekijken

Redstar zei

Ik vind het een heel duidelijke uitleg. Een vriend van me heeft dit ooit ook eens gedaan..

Mikelodeon zei

@ Hanscke; er is geen pasklare omschrijving omdat ieder mens anders is en andere dingen te verwerken heeft. Onder mijn label 'deep change' heb ik een poging gedaan deze trainingsdagen te omschrijven wat er binnen in mij zich afspeelde. Ik ben nu bij een stuk gekomen waar ik geen woorden meer aan kan verbinden, hooguit dat mijn intuitie in ere is herstelt en ik veel meer in balans door het leven ga en me verbonden voel.

Mikelodeon zei

@ Redstar;dat kan heel goed, deze training bestaat al even en ook hier geldt dat het geen pasklare training is. Er is wel een redelijk kader waarbinnen gewerkt wordt maar de input van de groep vraagt eigenlijk om hele andere dingen. Zo is deze deep change training waar ik als assistent meedraai niet te vergelijken met de training waar ik als deelnemer in heb gezeten.

Roosnans zei

heldere uitleg en mooi dat je weer eens even mee kan kijken en 'helpen' bij de groei in deze groep!
hug

Me! zei

Ik snap wat er staat, dat wil niet zeggen dat ik begrijp wat er staat.

Martine zei

Als ik het goed begrepen heb, is het een training om dichter bij de ken van jezelf te komen, waardoor je meer oog(of ruimte) krijgt voor de wereld om je heen? Dat kan zeker heilzaam zijn. Maar ik denk wel, dat de mensen die je hierin begeleiden heel vakkundig moeten zijn. Anders kan het ook wel eens helemaal tegengesteld uitpakken, en dat is meteen waarom ik persoonlijk een beetje huiverig ben voor dergelijke cursussen.

Martine zei

ken moet zijn kern..

Filosofietje zei

Mooi omschreven. Ik had al eens door je Deep Change label gelezen en het lijkt er idd sterk op dat er geen standaard omschrijving mogelijk is voor iets dat voor ieder individu anders ervaren wordt. Het lijkt me heel waardevol op zo'n manier jezelf zo'n verandering te laten ondergaan. Is ook veel lef voor nodig, denk ik.

Mikelodeon zei

@ Me!; Dat is 't 'm nou net, het valt eigenlijk niet te begrijpen.

@ Martine; het zijn zeker geen beunhazen en beide trainers zijn zeer gerespecteerde therapeuten en staan zeer goed bekend in deze wereld, ze geven seminars over de hele wereld. Mijn volledige vertrouwen hebben ze beiden al lang geleden verworven

Filosofietje; Veel lef?, ik weet het niet, ik kon gewoon niet meer verder met mezelf maar wist me geen raad hoe of wat en vooral waar te zoeken en te beginnen.
Het begint bij je ademhaling en hartslag en zo word je je heel langzaamaan bewust van je lijf en hoe je lijf reageert op dingen als trauma of stress, wat er fysiek in je lijf gebeurd. het is een bewustwording die mijn leven zeer aangenaam heeft verrijkt :-)

Lin's ding zei

mooie uitleg...