zondag 4 mei 2008

De blauwe kamer...


Vanmiddag zijn we naar een prachtig natuurgebied geweest met boven genoemde naam. Het ligt vlakbij Rhenen aan de Nederrijn en beslaat zo'n 120 HA. Het gebied maakt deel uit van een 40 kilometer lange strook aaneengesloten natuurgebieden tussen Arnhem en Wijk bij Duurstede.
Hier grazen een soort van oerossen, die we wel ontmoet hebben maar waar we wijselijk even uit de buurt bleven want ze waren zeer imposant en we konden van verre al aanschouwen dat het om twee stieren ging ;-)
Verder lopen er meerdere kuddes konikspaarden rond, enkelen hadden al veulentjes. Een beetje aan de rand van de kuddes voerden jonge hengstjes een heuse act op met vervaarlijke steigers en billenschopacties, prachtig om naar te kijken. De paarden zijn niet echt schuw maar ook niet echt makkelijk benaderbaar, meer dat ze ons mensen gedogen op hun graasgebied. Ook staat dit natuurgebied bekend om de vele (water)vogels die hier vertoeven. Vandaag hebben we een lepelaar zien overvliegen en een ringslang voorbij zien kronkelen. Al met al toch wel een heel bijzondere dag dus :-)

14 opmerkingen:

Me! zei

Volgens mij is de natuur het mooiste goed wat we hebben...

Wieneke zei

Een paar jaar geleden ben ik hier eens geweest. Prachtig in orde gemaakt gebied inderdaad. Oh ja, die oerossen zijn gewoon Galloway runderen, hoor ;-)

Redstar zei

Jullie zijn in een prachtige omgeving geweest dus.. :-) Ook wij hebben dat gedaan..

Pasula zei

Uitgebreid genoten van alles wat de natuur biedt; doe je goed!

aargh zei

Het was een heerlijk dagje om eruit te gaan, en dat deden dan ook veel mensen, ik vond het maar druk in die natuur. Maar het was heerlijk zomers en het is buiten nu op z'n mooist!

Terrebel zei

Dit bewijst maar weer dat je niet naar het buitenland hoeft om te genieten van een mooi stukje natuur.

Roosnans zei

heee....das toevallig, wij waren daar ook, alleen zaten wij samen op 1 motor en slingerden langs het water! En we genoten dus allebei van heel andere dingen...
hug

ria zei

Lekker genieten, genoten eigenlijk

natje zei

Dus je hebt ook lekker de benen bewogen! Heerlijk hé? Daar kan ik zo van genieten, wandelen. Dan voel ik me echt heerlijk, op en top mens. Natje xxx

geertje zei

Klinkt als een heel mooi en vredig gebied, M.! Zeker bijzonder!

evt. zei

Goh, klinkt goed! Ook daar maar eens een kijkje gaan nemen binnenkort.

Martine zei

Heerlijk, nog een gebied waar ik gauw eens ga kijken, van de week was ík te vinden op landgoed Heidestein, waar jij al eerder zo lovend over schreef. Daar was het ook prachtig, alleen waren we op een gegeven moment de paaltjes kwijt..

Bolus zei

Ik ken Rhenen alleen van de Grebbeberg en dat associeer ik dan altijd met een soort kabouterlandje :-)

Youke zei

Zo, dat zijn nog eens een hoop aparte soorten die je daar hebt gezien!