zaterdag 17 mei 2008

Plastic in Houten...


Houten is één van de 35 proefgemeenten waar het inzamelen van plastic verpakkingen wordt uitgeprobeerd. Inwoners kunnen o.a. plastic flessen, flacons en andere plastic verpakkingen gescheiden aanbieden. De plastic verpakkingen moeten worden verzameld in speciale zakken (plastic heroes). De zakken worden maandelijks opgehaald en afgelopen vrijdag heb ik tot mijn grote vreugde vele volle zakken langs de kant van de weg zien staan. Als de proef succesvol verloopt, gaan alle gemeenten op deze manier plastic inzamelen.
In augustus zijn alle resultaten van de proefgemeenten bekend. Dan weten wij hoe het verder gaat met de plastic inzameling en krijgen daar in augustus een brief over thuis gestuurd. In landen als België en Frankrijk worden overigens al jaren plastic flessen en flacons ingezameld, met zeer goede resultaten.
Het plastic wordt verwerkt tot grondstof voor de productie van nieuwe flessen en flacons en bijvoorbeeld fleecetruien en tennisballen.
Ik hoop dat deze proef een groot succes wordt en het is een heuse eyeopener om te zien hoeveel plastic zooi we gewoon weggooien.
Maxim en ik zijn in elk geval om en scheiden afval dat het een lieve lust is ;-)

17 opmerkingen:

Wieneke zei

Ik kan niet wachten tot het in onze gemeente ook gaat gebeuren. Maar dan moeten de resultaten in de proefgemeenten natuurlijk wel goed zijn én blijven. Dus hou vol, mensen in Houten ! :-) Hup hup hup!!

Youke zei

Ik ken ook een gemeente waa dit gebeurt. Dan staat er in de wijk een doort bovnegrondse glasbak. Van mij mogen ze het landelijk invoeren. Al vraag ik me af hoeveel plastic ik weggooi. Ik koop toch echt statiegeldflessen.

Lin's ding zei

goed idee!!! Ik wil ook!

Natje zei

In Zweden wordt apart ingezameld:
Gft in zakjes, Blik (metaal van tubes, aluminium folie en "gewoon" blik), Hard plastic en apart kranten en reclame en gewoon papier. Geen enveloppen als er een plastic laagje in zit, die mag er niet bij. (of je moet eerst het plastic verwijderen zoals ik doe). Milieupark gewoon gratis, al kom je 500 keer. Dus .... er kan nog heeeeeel wat verbeterd worden! Ik doe het al automatisch, zonder nadenken en heb nog maar heel weinig rest afval. Natje xxx oh ja, je mag altijd snoei afval zelf verbranden, geen haan die er naar kraait.

Bolus zei

In de gemeente waar ik werk heeft GroenLinks een motie ingediend om de 'Plastic Heroes' weer weg te laten halen.
http://www.deweekkrant.nl/artikel/2008/maart/12/uit_de_politieke_koker_geen_plastic_heroes_voor_g

filosofietje zei

Ja, hier in Zweden wordt idd alles al gescheiden. Er staan overal grote vierkante containers, voor wit glas, gekleurd glas, batterijen, krant/karton, plastic noem maar op. Ik heb een aantal leuk uitziende afvalemmertjes in mijn bijkeuken staan. En aangezien ik iedere dag langs die containers kom is het geen probleem die emmertjes leeg te houden. :o)

Rainbow Light zei

Grappig, dat ze de zakken bij jou wel ophalen... hier ligt de hele boel nog gewoon enthousiast te wachten op de ophaalauto, op de stoep waar de kliko's ook stonden.. maar helaas... misschien zat de auto al vol? Want ik stond en sta er inderdaad versteld van hoeveel plastic ik kon verzamelen. In 1 maand, twee zakken vol!! Morgen maar 'ns bellen naar ze...

Redstar zei

Een zeer goede vooruitgang! Ik ben hier een enorme voorstander van.

aargh zei

Het gebeurt in Hoogeveen al een jaar of tien. Drankkartons, blik,papier, kunststof, textiel en kleine apparaten worden apart opgehaald. Het is alleen altijd een hele uitzoekerij wanneer. Maar blijkbaar bevalt het, anders was het allang afgeschaft.

hanscke zei

Hier doe ik zeker aan mee en ik hoop dat het ook het vele zwerfvuil tegen gaat.

Roosnans zei

hoop dat ze het bij ons ook invoeren, ben er helemaal voor. Maar tzt wel wat bedenken hoe ik dat allemaal ga bewaren (1 x in de maand is niet echt vaak) in mijn niet echt grote flat....

grtz!

geertje zei

Ik ben niet zo voor scheiden.
Maar in dit geval wel:-)

evt. zei

Goed idee! En krijgen we dan ook die 1% terug die we bij de supermarkten extra voor deze zooi moeten betalen?

Me! zei

Nu wordt het tijd dat ze de mensen ook gaan belonen voor het scheiden, en niet extra gaan straffen met verpakkingsbelasting waar niemand op zit te wachten.

NickN zei

Ik heb begrepen dat ze hier in Hellevoet willen stoppen met het inzamelen van GFT afval...... Jammer, veel mensen gooien van alles door elkaar. Ik ben bang dat apart inzamelen van plastiek zo gaat aflopen.

cOOs zei

Zoals je al schreef zijn wij Belgen al lang plastic apart aan het bijhouden en ik zeg het je: dat zijn zakken vol! Veel volume en weinig gewicht en dat scheelt een berg afval...

Andijvie zei

Jaaaa... Ik vind het zo'n goed idee. Je mag nu ook andere plastick spullen in de zakken doen. Het was even wennen maar het geeft mij wel een prettig gevoel dat het hergebruikt gaat worden.