zondag 6 juli 2008

Snail snatcher...

Ik ben een vroege 'vogel' en een van de eerste handelingen die ik uitvoer, als het weer het toelaat, is de keukendeur open zetten. Sinds een ruime week hoor ik dan hard getik en als ik dan het terras op kom houdt het op. Irritanter kan haast niet.
Je snapt het al, mijn nieuwsgierigheid was gewekt, dus vanochtend in alle vroegte heb ik mijn (verdekte) positie op het terras ingenomen, met camera. Wat me overigens al was opgevallen, is dat er overal lege slakkenhuisjes lagen. Ik vind het altijd erg naar om er bovenop te staan, ik pak ze altijd op en breng ze naar het plantsoentje aan de overkant. Deze week waren ze echter allemaal leeg.
Maar goed ik zit achter de tafel met stoelen op de grond en na 15 minuten wordt mijn wachten beloond. Er verschijnt een hoog op de poten staande brutale lichtbruine vlerk die stelselmatig mijn tuin afschuimt naar eetbare zaken. Binnen de kortste keren heeft ie beet en slaat ie de slak op de grond, dat is dus het tikken. Hij bezorgd ze een soort van hersenschudding en peuzelt ze dan uit hun verpakking om die vervolgens achteloos te laten liggen. Het is prachtig om te zien hoe de vogel tegen de muur opspringt om met chirurgische precisie de slak eraf te prikken aan zijn snavel. Gemiddeld zijn drie tikken voldoende om zijn prooi 'los' te krijgen.
Helaas maakt mijn camera rare bliepjes waardoor de vogel mij opmerkt maar ik heb toch nog deze foto kunnen maken. Ik hoop niet dat ik 'm met deze actie heb afgeschrikt want we hebben behoorlijke last van slakken, hier is ie dus van harte welkom!

Ik heb trouwens het idee dat het een kramsvogel is maar ik kan er natuurlijk volkomen naast zitten. Bij nog wat verder zoeken zou het ook een zanglijster kunnen zijn. ik denk trouwens wel dat het een nog erg jonge vogel is.

9 opmerkingen:

Martine zei

Dat denk ik niet. Maar ik weet ook niet wat het wel is. Of het me nog voor het roeien-kijken lukt om hem op te zoeken, weet ik niet...

Mikelodeon zei

@ martine; het is volgens mij nog een jonge vogel, verenpak ziet er zo strak uit, in tegenstelling tot alle vogelouderparen die hun kroost hebben grootgebracht. Die zien er gewoon verfromfraaid uit ;-) Wat denk je van een zanglijster?

Redstar zei

Hier ligt het ook altjd vol met lege stukgeslagen slakkenhuisjes.. Welke vogels dat hier doen weet ik niet eigenlijk. Misschien een van de zelfde soort.. Ja die camera bliepjes heb ik gelijk uitgezet bij die van ons..

Mikelodeon zei

@ Redstar; ik heb het hele menu van achteren naar voren en weer terug doorgespit maar kan nergens deze instelling wijzigen :-(
Het is niet heel erg hard maar wel hoorbaar, de katten zijn ook altijd meteen alert als ze het bliepje horen

Wieneke zei

Zoals je zelf al vermoedde: het is een zanglijster. Een kramsvogel zul je maar zelden zien in bewoond gebied. We woonden in Drenthe dichtbij het bos. Daar zag je ze wel eens. Slechts een keer hebben we een paar kramsvogels in de tuin gehad. Dat was omdat ze honger hadden in de winter van 1995 en van onze hulstbessen kwamen eten.

Me! zei

Volgens mij een zanglijster: http://www.ivnvechtplassen.org/ivn_vogels_park_bos/Zanglijster_Turdus-philomelos.html

aargh zei

Zanglijsters zijn gek op huisjesslakken en ze hebben ook vaak een favoriete plek waar ze de slakken uitpellen. Kramsvogels zie je, zoals Wieneke ook al zei meestal in de winder als ze bessen komen snoepen in de tuin. Ze zijn dan vaak in groepen en eten met z'n allen in een dagje je boom of stuik leeg. De kleuren van een Kramsvogel zijn wat uitgesprokener en ze zijn ook wat steviger uitgevoerd dan de zanglijster.
Maar zanglijsters zingen véél mooier, hoor je hem nooit?

Roosnans zei

eten of gegeten worden, thats nature...laat mijn zoon het niet zien, hij zou het super zielig vinden.....
grtzzzzzz

Filosofietje zei

Dit was een leerrijk stukje :o) Ik dacht ook aan een zanglijster maar dat kwam alleen maar omdat ik nog nooit van een kramvogel had gehoord ;o)
Ik zou wel een vogelsoort kunnen gebruiken die naaktslakken eet. Of een egel, nog leuker. Vraag me af waar je die kunt kopen, :-D