donderdag 7 augustus 2008

Als de kippen...


Hemeltergende wanhoop, wat een weersomslag! Gelukkig heb ik het vanochtend droog kunnen houden en is het wat frisser geworden ;-)

Elke week kijken wij weer uit naar het Odin groentepakket, deze week werden we onder andere getrakteerd op maïs. Nou zijn wij beiden alleseters maar maïs blijft vaak tot het laatste moment liggen en droogt dan een beetje uit. Ik heb geen idee waarom wij de maïs links laten liggen want ik vind het heerlijk, zeker met een beetje boter en zout. 'Slurp smak', het water loopt me bij de gedachte alleen al in de mond. Maar goed, deze week zaten er dus weer twee prachtige gave en sappige exemplaren in de Odintas.

Om nu de maïsjes niet weer te laten 'verdrogen' heb ik besloten de 'kakelverse' maïsjes te doneren aan de vogelvrije kippenkolonie waar ik dagelijks langsfiets.
In het grijze verleden kan ik me herinneren dat er ooit twee kipjes waren op deze locatie maar dat is lang geleden en nu is er sprake van een respectabele toom van zeker twintig tot dertig volwassen exemplaren bestaande uit vogels van divers pluimage.
Afijn, rond 06.45 uur zet ik mijn fiets stil bij de plek waar ik her en der de groepjes kippen enthousiast en niet gehinderd door ochtendhumeur, driftig in de grond zie krabben.
Ook leuk om te zien dat kloeke moederkippen de grond voorkrabben en dan de kuikentjes eerst laten pikken.
Op het moment dat ik stil sta en mijn fietstassen opensla, zie ik dat er een golf van alertheid door de kippen gaat. Poten verstillen in de beweging en nekken worden langer gemaakt en alle blikken zijn gericht op mij en de fietstassen, ik voel mij kwatta. Ik ervaar dat dit stukje wereld zijn adem inhoudt en de tijd staat even stil.
Als ik de eerste maïskolf op een kiploos stukje aarde werp ontstaat er een heel spectakel, het lijkt wel een tekenfilm en er ontstaat een ware run op de kolf. Alle 'haantjes de voorste' zijn er dus 'als de kippen bij' en ik gooi gauw de tweede kolf ernaast zodat er twee kluwens van tokkende, pikkende en klokkende kippen ontstaat. Ze zijn duidelijk niet in toom te houden en er wordt driftig gepikt en niet alle pikjes gaan in de sappige maïskolven die ondertussen woeste buitelingen maken. Helaas roept de arbeidsplicht en vervolg ik mijn weg richting Utrecht.

Als ik er 's middags weer langsfiets zie ik de lege bestofte kolven verlaten liggen. Het geeft mij veel genoegen te zien dat er geen maïskorrel is achtergebleven.
Ik weet dat ik vanwege mijn leeftijd een beetje 'kippig' kan zijn en misschien beeld ik het me in maar het lijkt alsof sommige kippen mij anders bekijken, meer verwachtingsvol...

20 opmerkingen:

Wieneke zei

Ja, jij kunt niet meer stuk bij die tokkels natuurlijk. Vroegen ze vanmorgen niet om een handtekening?

ria zei

Wat mooi beschreven :-)
Kippen zijn ook heel leuk om naar te kijken :-)

Mikelodeon zei

@ wieneken; wat heb jij toch een heerlijke humoristische (en adremme) kijke op het leven :-)

@Ria; dank en ja, ik vind kippen meer dan geweldig :-)

Linneke zei

Een leuk kakelblogje! :-)

Mikelodeon zei

@ linneke; u bedoelt toch niet in de zin van 'als een kip zonder kop?' ;-)

aargh zei

Wat zullen die kippen nu heerlijk sma... eh heerlijke eieren gaan leggen ;-)

hanscke zei

Mag ik ook even een uitleg over een Odin groentepakket?

Redstar zei

Mais gebruik ik altijd voor mijn beroemde maissoep.. :-) beroemd in zeer beperkte kring dat weer wel :-D

Mikelodeon zei

@ aargh; :-) (vegetarische) grijnz

@Hanscke; ik zal in het blog 'odin' even linken, dan kun je er meer over lezen. Kortweg is het een biologisch groenteproductentasje welke ik wekelijks afneem.

@redstar; hmmmjamsmul, wellicht mogen die me die eens laten smaken of wellicht een receptje delen?

hanscke zei

Mijn dank is groot. zo is mijn kennis weer uitgebreid en kan ik weer op gepaste wijze meekakelen

Me! zei

Die staan nu iedere ochtend verwachtingsvol om kwart voor zeven te wachten op wat lekkers...

Redstar zei

@ Mikelodeon, Ik denk dat dat wel goed gaat komen.. ;-)

fialas zei

had je niet zelf die korrels eraf kunnen peuteren, nu heeft de zielige onderkip natuurlijk weer niks gehad!

Natje zei

Wat een schitterend spektakel op de vroege ochtend! Je was er als de kippen bij! Leuk! Een heel fijn weekend! natje xxx

Pasula zei

Ik voel me nu net een kippetje, ik eet graag mais.

Mikelodeon zei

@ red; we zullen zien en ik zal het me zeker laten smaken!

@ fialas; ik denk dat ik voor de volgende keer, de camera bij de hand houd en de mais in schijvn snij ;-)

@ natje; ja de volgende keer laat ik me ook niet door de arbeidsplicht wegroepen, dit is vele malen leuker ;-)

@pasula; ik krijg een heel sterk beeld door van jou terwijl je met je handen op de rug de mais van de kolf af tracht te happen, die natuurlijk alle kanten uitgaat. hebben we hier een variant op het aloude koekhappen?

Filosofietje zei

Dus deze kippen muteren nu tot maïskippen? ;o)

Bolus zei

Hmm, Ik zie dat ze ook vlees hebben!... (pesterig geintje..)

Roosnans zei

Leuk verhaal! die kippen zullen je dankbaar zijn, zo'n vers kluifje!grtz

jeloutje zei

Jemig, zo leer ik nog es wat als beppige kip...hihi
Kwatta kende ik nog niet...dus weer wat geleerd ;)

Ja, leuk hè, om dat gewone kippenvolk te observeren......Soms zie je dingen die je normaal niet ziet...

X