dinsdag 21 oktober 2008

Updeet schoonpa

Vandaag stond in het teken van het behandelplan van schoonpa. Goddank heeft hij blijkbaar niet de ergste soort kanker, ze onderverdelen het in vier categoriën. Ik weet absoluut niet wat het inhoud maar naar het zich laat aanzien valt hij onder kanker categorie drie.
Verder is onderzocht in hoeverre een chemokuur raadzaam zou zijn en dat was in zijn geval niet werkzaam, had ook iets met de genen te maken. Wel mocht hij als proefkonijn meedoen aan een exprimentele chemo in Rotterdam, waar vriendelijk doch beslist voor bedankt werd.
Nu heeft hij ook al jaren last van een plekje op zijn neus welke vaak opengaat. Hij is ermee naar onze dorpsdokter geweest die hem aanraadde er maar een beetje vaseline op te smeren ter bescherming.
Bij de gesprekken vanmiddag zat ook een radiologe die lang bij dermatologie had gewerkt en die dat plekje even bestudeerde en gelijk concludeerde dat ook dat plekje bestraalt moet worden. Twee vliegen in één klap dus. Binnen drie weken gaan de bestralingen plaatsvinden op dagelijkse basis en dan dertig keer. Hopelijk 'klaar' met de kerst dus.
Volgens de chirurg reageert elk mens anders maar bestaat er een goede kans dat hij weinig last van bijwerkingen heeft, dat weet je na de eerste serie bestralingen. Nog maar weer even afwachten dus...

15 opmerkingen:

Roosnans zei

In ieder geval veel sterkte voor schoonpa (en jullie) want zo'n dagelijkse bestraling lijkt met toch ook een belasting...
Knuffel!

Lin's ding zei

poeh, maarre...3 wat houdt dat in? Is 1 de ergste of 4? En verder...bestraling voor dat plekje en voor de rest? Wat een spannende tijden zeg...sterkte voor jullie hoor!! Liefs van hier

Me! zei

Zo blijven er meer vragen open dan antwoorden. Dokters kunnen zo onnoemelijk vaag blijven.

Redstar zei

Je spalen wrijf je in met vaseline, maar je neus alleen tijdens de elf stedentocht. Bestralen is tegenwoordig al heel wat anders als -30 jaar geleden gelukkig, en de bijwerkingen worden steeds minder.. Sterkte voor je schoonpa!

ria zei

Toch behoorlijk kwaadaardig dus. Hopelijk slaan de bestralingen aan. Wat raar dat ze voorstellen voor een experimentele chemo, als chemo in dit geval niet raadzaam is... Veel sterkte allemaal.

esther (webble) zei

Veel sterkte met alles! Vooral met het afwachten, dat is vaak het moeilijkst..

Mikelodeon zei

@ allen; dank voor jullie steun, ik zal het overbrengen, dat doet hem vast goed.

@ Lin; ik heb begrepen dat cat.4 het ergste is.

@ Red; euh, weet even niet wat 'spalen' zijn maar ik proef je ongenoegen over onze locale kwakzalver ;-)

@ Ria; ze zoeken proefkonijnen en sommige mensen klampen zich vast aan alles. Ik vind mijn schoonouders heel verstandig

Wieneke zei

Dat bestralen is op den duur erg vermoeiend, zo begrijp ik van diverse kennissen die het zelf hebben meegemaakt. Ze zijn wel allemaal helemaal genezen. Alleen al elke dag opdraven is natuurlijk erg belastend. Hopelijk kan hij steeds op dezelfde tijd, dat scheelt wel. Veel sterkte voor hem!

Pasula zei

Toch best wel heftig zoveel bestralingen. Ik wens je heel veel sterkte met de opvang van je schoonpa, ik neem aan dat hij wel zijn hart wil luchten tegenover jou en het lijkt me een zeer zwaar onderwerp.

Alice zei

Dat is best wel heftig allemaal. Schoonpa zal veel steun nodig hebben. Ik wens jullie veel sterkte

aargh zei

Jee zeg,vaseline! Een plekje op de neus dat steeds opgengaat zou onmiddellijk alarmbellen moeten laten rinkelen. Maar dat is nu mosterd na de maaltijd. Veel sterkte gewenst voor je schoonpapa met zijn kuur!

Natje zei

Heel veel sterkte met alle bestralingen. Hopelijk is hij er inderdaad niet zo ziek van. Liefs Natje xxx

Anoniem zei

Deze reactie doet pijn...

@ Ria; ze zoeken proefkonijnen en sommige mensen klampen zich vast aan alles. Ik vind mijn schoonouders heel verstandig

Vooral als het om jonge mensen gaat,en die geen andere optie hebben om te kunnen blijven leven.

Dan grijp je denk ik heel graag zo'n kans aan.

Silvia

Mikelodeon zei

@ hoi Silvia ik begrijp je pijn denk ik. Iedereen is echter vrij om zelf over zijn of haar leven te beslissen, ik ben heel blij dat mijn schoonouders voor de kwaliteit in leven kiezen, in tegenstelling tot kiezen voor een programma waar je wellicht langer door zult leven (moeilijk meetbaar overigens)maar waar je ook heel ziek van wordt en dus levenskwaliteit verliest. Ria vindt het vreemd dat als de arts aan de ene kant zegt dat chemo geen zin heeft hij wel een experimenele chemo aanbiedt. En dat is ook een beetje vreemd maar als je dat wil kun je hier gebruik van maken, je wordt dan een "proefkonijn". Misschien niet zo netjes om dat zo bout neer te zetten maar daar komt het wel op neer. Alles mag in de naam van de wetenschap. Ik geloof eigenlijk ook niet dat het met leeftijd te maken heeft, ik vind mijn schoonvader ook nog erg jong, 62 slechts.

Redstar zei

@ mike, ik bedoelde spaken, maar typte er een letter naast.