zondag 30 november 2008

Anciënt wisdom for the modern world...

Je kunt ook hieronder kijken bij
LINK NAAR UITZENDING GEMIST
Vanmiddag kwam ik lekker zappend langs een prachtige documentaire over de Tibetaanse meester Sogyal Rinpoche waarin ook John Cleese regelmatig een duit in het zakje doet. Ik heb genoten van zijn heldere uiteenzettingen over ons gebruik van ons brein. helemaal heb ik me kunnen vinden in zijn gedachtengang over de onvermijdelijke dood en hoe krampachtig wij in het westen hier in het algemeen mee omgaan. Ook herkende ik heel duidelijk waar 'der Johannes' van de Deep Change uit geput heeft, herkenning dus.

Sogyal Rinpoche is een van de meest bekende en gerespecteerde Tibetaanse boeddhistische leraren van het moment. Hij komt uit een oude, invloedrijke familie in Kham, in Oost Tibet. Hij is bekend geworden met zijn boek uit 1992, The Tibetan Book of Living and Dying.
Boris Penth maakte een liefdevol cinematografisch portret van deze Tibetaanse meester. Zowel de meest belangrijke gebeurtenissen uit zijn leven komen aan bod, alsook zijn interpretatie van de leer van Boeddha.
De film gaat met de Rinpoche terug naar Sikkim, de stad die zo belangrijk is geweest in zijn jeugd. Ook zijn huidige uitvalsbasis in het zuiden van Frankrijk, Lerab Ling, waar de grootste boeddhistische tempel van het westen zijn deuren heeft geopend, speelt een grote rol. Zo onthult de film langzaam het leven en de visie van deze wijze boeddhistische meester en laat hij terzijde de invloed van Sogyal Rinpoche´s lessen op de moderne mens zien.

Ben je geïntersseerd dan kun je op de link hierboven 'bij uitzending gemist kijken' òf as zaterdag 6 december in de herkansing want dan wordt de documentaire herhaald om 09:23 op ned. 2 Ik ga 'm opnemen want ik vrees dat ook de tweede keer kijken nog niet genoeg zal zijn voor mij...

10 opmerkingen:

Me! zei

Er staan een aantal boeken van hem op internet...

Alice zei

Is er geen uitzending gemist, waar ik nog kan kijken, op zaterdag denk ik er beslist niet aan.

marjolijn zei

Ik ga eens kijken, .....(als ik het niet vergeet)

Redstar zei

Mensen gaan idd erg krampachtig om met de dood. Haast angstig ja.. Nergens voor nodig want het hoort bij het leven..

Maar er zit mss wel een egoïstische reden achter. Wie weet..
Als ik het onthoud, ga ik kijken, en anders vraag ik gewoon of jij hetwil onthouden voor me, en me een mailtje wil sturen :-D

Roosnans zei

klinkt boeiend, maar dat tijdstip...ik vrees dat ik dat niet ga redden...zeer waarschijnlijk vergeten, of geen trek de tv zo vroeg al aan te zetten....oeps
grtz!!

geertje zei

Lijkt me heel erg interessant! Wel een ongelukkig tijdstip, dan ben ik meestal nog langzaam aan het wakker worden met koffie op bed (tegenwoordig wordt die me gebracht..).

fialas zei

ikheb hem ook even gezien, maar kreeg bezoek, dacht eerst dat het een amerikaan was, zo dik.

hanscke zei

Zou in de kerstvakantie uitzending gemist nog lukken? Anders moet ik reeel zijn en bij mezelf blijven, en toegeven aan geen tijd hebben.

Min zei

Het klinkt wel heel indrukwekkend, dus ik ga er (op wat voor manier dan ook) eens tijd voor vrijmaken.

plato zei

Ik ga zeker kijken. Maar dat doe ik morgen. Dan ben ik nog fris.

Bedankt voor deze link.