zaterdag 1 november 2008

Gehâkballegie...


Zondagavond komen zus Ank en zwager Ben een vorkje prikken. Ik verheug me om ze weer eens te zien want dat is alweer veel te lang geleden. Ik vind het heerlijk als er mensen komen eten en voor morgen heb ik lekkere ouderwetse rode kool met kruimig aardappeltje in gedachten met een heerlijk balletje gehakt. De gedachte alleen al doet me watertanden.
Al enige tijd eten we in Huize Mikelodeon praktisch geen vlees meer, niet zozeer omdat we het niet lusten maar meer omdat we het niet meer kunnen rijmen met de levensomstandigheden van de dieren. Daarnaast zorgt deze veestapel in onze groeiende vraag naar (meer en goedkoper) vlees voor een mega milieubelasting.
Zelfs een biologisch 'verantwoord' stukje vlees kan ons inmiddels niet meer bekoren. Nee, sinds jaar en dag zetten wij onze tanden met veel smaak in vegetarische producten. Maar dat balletje gehakt bleef wel in mijn achterhoofd zitten. Vandaag heb ik geexperimenteerd met 'fijn gehakt' van Quorn in combinatie met een pak gierstmix, deze met 2 eieren en wat water en peper en zout gemengd en tot gehaktballen gedraaid.
Het is een beetje een zware natte mix en de mooie ronde ballen verwerden algauw in de koekenpan tot platte schijven maar het resultaat mag er zijn. Ze ogen niet alleen zeer smakelijk, zelfs Maxim vond de smaak en structuur erg met gehakt overeenkomen.
Geslaagd met vlag en wimpel dus :-)
Morgen rode kool mèt gehâk.

12 opmerkingen:

Me! zei

Ik eet een gehaktbal of niet. Als ik iets moet maken wat er op lijkt hoeft het voor mij niet. Daarom drink ik ook geen alcoholvrij bier, doe dan maar een watertje.

Mikelodeon zei

@ Me; jij moet natuurlijk niets, ik heb het een hele leuke uitdaging gevonden een vegavariant te maken die werkelijk aan de smaak en structuur eisen voldoet van een ordinair ballegie ;-)

marjolijn zei

Dat zal zeker wel smaken, al prefereer ik denk ik ook een "echte" bal.
Gezellig etentje he!

Wieneke zei

Ik koop, áls ik vlees koop, altijd biovlees. Maar vega maaltijden komen toch steeds meer op onze tafel. Ik heb ontdekt dat Quorn gemarineerde hachee heeft. Ik moet het nog gaan uitproberen.
Eet lekker vanavond!

Linneke zei

Hm, geef mij ook maar de vleesvervangers. 25 jaar geleden bestond dat allemaal nog niet en at ik dus enkel groenten met aardappelen of rijst. Het voorbije decennium is mijn kookpot alvast veel gevarieerder geworden met al die vleesloze variëteiten.

Quorn heeft veggie ballen (al dan niet in tomatensaus) maar ik verkies toch de zelfkneedversies uit de natuurwinkel.

Redstar zei

Dat lijkt mij een prima balletje. Met linzen en rijst kun je ook lekkere namaakgehakt maken:-D Niets mis met wat nep vlees, maar Biologisch gaat er nog steeds in :-)

NickN zei

Ik ben echt een vleeseter en zal dat ook blijven doen. Ik vind het veel te lekker om te laten staan. :-(

Roosnans zei

Eet al meer dan 20 jaar veggie, maar zelf ballen draaien, nee daar begin ik niet aan. Maar ik vind niet dat mijn veggie eten op de normale kost hoeft te lijken. Al grijp ik natuurlijk voor het gemak ook best naar de vleesvervangers hoor...Maar dat ze op 'echt'vlees zouden moeten lijken? nee hoor..

knuffel

bellevien zei

Ook wij zijn een jaar geleden minder vlees gaan eten en vervangen regelmatig het gehakt in de macoroni door Quorn, hoewel ik twee pubbers heb, merken ze niets van het verschil tot ik vroeg en hoe vinden jullie de paddestoelen !?!?!?!? Helemaal vlees vrij zijn we nog niet maar wel de helft minder.

Bellevien.

Mikelodeon zei

@ marjolijn; ach echte bal of niet, ik vind knutselen in de keuken heerlijk ;-)

@ Wieneke; das toch zo zelf te maken?

@ Linneke; ja, ik vind de kant enklare dinegn eigenlijk allemaal een beetje hetzelfde smaken en er zit vaak zoveel paneermeel op. ik maak het ook het liefste zelf

@ redstar; ik zal er ook niet op spugen maar ik heb niet meer die 'graagte' van vroeger. Het ruikt heerlijk maar door het bewustworden van het eerder genoemde 'smaakt' het anders

@ nick; dan blijf je dat doen, ik ben ook altijd een liefhebster geweest

@ Roosnans; het is meer het beeld dat ik van vroeger op mijn netvlies kreeg. Ballegie gehâk zolas mijn moeder maakte enzo. Ik houd wel van simpele doch voedzame Hollandsche kost ;-)

@ bellevien; ha bellevien, welkom hier al dan niet vleeseter, dat maakt mij niets uit hoor ;-)

Redstar zei

@ Mikelodeon, Dta heb ik ook wel hoor. Ook met vis trouwens.. EN het is allemaal ook niet meer zo gezond als vroegr, maar wat is dat nog wel..

Frederic alias Coos zei

Als je er ook nog paneermeel doordraait, krijg je stevige ballen :-)