zondag 23 november 2008

Poepie gas...

Denk nu niet gelijk bij het lezen van bovenstaande titel dat het hier om een lichamelijke uitlating gaat. Nee, vandaag ga ik Wieneke terwille zijn en weer een verhaaltje 'uit de bus' neerschrijven.
Zoals bekend ben ik buschauffeur in het utrechtse geweest en daar hadden buschauffeurs bijnamen. Zelf werd ik op het eind van mijn carrière 'krasje' genoemd, om voor de hand liggende redenen;-)

Een greep uit de namen die ik mij herinner zijn: de Bolle, de Rooie, Lampje, de Schoen, Portomoneetje, Story, Lachebekje en de persoon waar ik vandaag aan moest denken, Poepie gas. Poepie gas was een aardige vent, met veel humor maar wel altijd redelijk bescheiden. Hij dankt zijn bijnaam aan een heldhaftig optreden vanuit een penibele situatie.

In die dagen was elke bus voorzien van een mobilofoon waardoor je met de chauffeurs onderling en de groepschefs op de centraalpost kon communiceren middels een 'open kanaal'.
Het verhaal doet de ronde dat hij met zijn bus half op de spoorwegovergang bij Overvecht in een kleine file stond. Op dat moment gaan de bellen rinkelen en willen de spoorbomen sluiten, een gevaarlijke situatie. De chauffeur meldt zijn probleem over de mobilofoon maar beseft ook dat hij de enige is die wat aan de situatie kan veranderen en roept na enkele secondendat ie een 'poepie gas' gaat geven en voegt daad bij woord en redt zo het vege lijf van hem en de passagiers. De geboorte van een prachtige bijnaam dus :-)

Natuurlijk was het slimmer geweest als hij de afstanden beter had in geschat maar hij kon er zo mooi over vertellen.

16 opmerkingen:

marjolijn zei

Een benauwde situatie, maar wel een leuk verhaal.
Ja, je kunt om allerlei redenen een bijnaam krijgen, vaak met een bijzonder verhaal erachter.
Hier is het weer binnenblijven en is het weer opnieuw helemaal wit.
Fijne middag verder.

Plato zei

Als ie het niet had gedaan hadden anderen hem wel een poepie laten ruiken. Maar gelukkig is ie een held geworden.

Wieneke zei

Haha, ja hij moest wel iets doen natuurlijk. Dan maar een dot gas geven. Maar uh....hij stond toch achter andere auto's. Hoe ging dat dan? Knalde hij daar gewoon bovenop? *wil naadje van kous weten*

Mikelodeon zei

@ Wieneke, haha, tuurlijk moet ze alles weten ;-) Ik kan het je niet vertellen maar ik kan me zo indenken dat hij de bus de stoep opgestuurd heeft of wellicht de auto voor hem 'opgeduwd' heeft.

Thérèse zei

Gottegot, wat zal die man geschrokken zijn. Heel verstandig van hem en net op tijd: "een poepie gas".
Als je dit verhaal kent, is het wel een erebijnaam.

Martine zei

Inderdaad, een Geuzennaam. Maarre, Krasje???

Mikelodeon zei

@ Martine; euh, nou ik had een beetje moeite met de gelede bussen 18 meter lengte en ik reed er nogal eens een spiegel af ;-) En bijna 2 bejaarden maar dat is gelukkig goed afgelopen ;-)

Alice zei

Mooi verhaal Mikelodeon, Gelukkig dat hij zijn vege lijf en die van de passagiers kon redden, dus de naam verdient hij met ere.

Lin's ding zei

haha, da's een mooie, was net als Wieneke benieuwd naar de voorgangers, maar dat zal wel meevallen

ria zei

Nou krasje valt nog mee toch? Deukje en Total losje klinken al veel erger ;-)

Me! zei

Krasje gaat inderdaad nog, dat zijn maar kleine dingen.

NickN zei

Dat is een mooi verhaal, Krasje ;-)

Redstar zei

Hij zal vast even niet geheel lekker gezeten hebben. Wellicht dat hij best even een poepie gelaten heeft :-D

Een achteraf leuk verhaal..

Linneke zei

Zijn passagiers zullen ook een poepie gas hebben gegeven ... :-)

aargh zei

Dat lijkt me echt zo'n nachtmerriesituatie, voor chauffeur zowel als voor de passagiers. Ik heb zelf als passagier nog eens in een Groningese bus gezeten die zijdelings de brug afgleed bij ernstige ijzel. we kwamen net niet in het water terecht, dan gaat het ook raar voelen in je maag!
Maar 18 meter...stoer hoor!!!

Roosnans zei

Hij zal aardig in de piepzak hebben gezeten, tegen zo'n trein kun je als bussie echt niet op....
En nu nog een verhaal uit jouw bus verzameling, met of zonder krassie?
knuf