zondag 14 december 2008

Cry of the snow lion...

Vanochtend hebben wij ons vermaakt met het bekijken van een tweetal documentaires. De eerste was Bush's brain met dank aan Redstar van wie ik deze mocht lenen.
Vandaag beperk ik me echter tot een verslag van Cry for the snow lion.
Cry of the Snow Lion is een verkenning van het bekende, maar niet altijd even goed begrepen Tibet. De documentaire is gefilmd tijdens negen reizen door Tibet, India en Nepal. De totstandkoming duurde dan ook maar liefst tien jaar. De documentaire neemt je mee naar het lang verboden 'dak van de wereld'; van zelden geziene rituelen in afgelegen kloosters tot de bordelen en sloppenwijken in de heilige stad Lhasa tot de toppen van de Himalaya. Geheimen uit de recente geschiedenis van Tibet worden verkend aan de hand van persoonlijke verhalen en interviews en in het geheim opgenomen filmbeelden.

Ik vind de inspanningen van de Dalai Lama om vast te houden aan een geweldloze strijd voor rechtvaardigheid inspirerend en krijgt mi een nieuwe betekenis in deze wereld van oorlog en terrorisme. Om met de woorden van de Tibetaanse intellectueel Lhasang Tsering te spreken: ‘Alle leiders in de wereld praten over vrede, maar niemand doet er iets aan.’ Ondanks meer dan 50 jaar van onderdrukking benadrukt Lhasang dat de Tibetanen ‘nog niet de hoop en moed verloren hebben om vrij te zijn.’
Ik heb de documentaire op DVD opgenomen en deze wil ik met alle plezier naar een geïnteresseerde toesturen. Laat maar weten via de mail.
Cry of the Snow Lion verkent de geschiedenis van een onderdrukt Tibet en laat zien hoe het spirituele geloof nog steeds inspireert tot hoop op een vrije toekomst.

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Indrukwekkend! Daar moet ik tijd voor uittrekken. Als je die uitzending vorige week zaterdagochtend nog opgenomen hebt wil ik het graag eens zien. Soofy

Me! zei

Ik ben hem al naar onder aan het trekken. Als het een beetje meezit kan ik hem straks opzetten...

Redstar zei

Het klinkt als een boeiende film die eigenlijk iedereen zou moeten zien.
Het dak van de wereld heeft me ergens altijd getrokken, en ik zal er ook een keer heen gaan.
Mooi verslag!

Anoniem zei

Heb de documentaire op TV gezien - erg indrukwekkend. Zou graag voor kerst de DVD cadeau doen aan mijn moeder, maar kan 'm nergens (legaal) vinden met Nederlandse ondertiteling. Weet iemand of die bestaat?

Martine zei

Ooit, lang geleden, schreef ik eens een werkstuk over Tibet. Naar aanleiding van een boek van een française die eind jaren vijftig door het land trok. Jammer genoeg weet ik de titel van dat boek niet meer, ben wel nieuwsgierig naar de documentaire

marjolijn zei

Mooi geschreven, klinkt als een boeiende documantairesucces vandaag weer he!

Mikelodeon zei

@ Anoniem je kunt het proberen bij de boedhistischeomroep.nl

@ me; je spreekt in raadsels ;-)

@ soofy; ik zal 'm tzt meenemen voor je

@ martine; ik zal je laten weten wanneer de DVD weer beschikbaar is

geertje zei

Tibet blijft trekken... Boeiend, interessant.Mooi dat je zoveel interesse hebt in zulke zaken!

Thérèse zei

Ik zal eens goed in de gaten houden of die docu nog eens komt. Lijkt mij inderdaad heel interessant, vooral in deze barre tijden.

Ook: leuk die kerstballen voor het raam.
Groetjes Th.

Plato zei

Martha....ik heb veel boeken over Tibet gelezen en ik vind het niet meer dan terecht dat het land strijdt voor zijn vrijheid. Want nu wordt het land uitrokender wijs van zijn cultuur ontdaan.

Ik zou die DVD graag willen zien. Dus bij deze geef ik me op. Ik hoor wel wat het kost.

Mikelodeon zei

Hoi Plato, er zijn wat mensen voor jou maar ik zal tzt je even mailen voor je adres dan stuur ik 'm toe. Er zijn geen kosten aan verbonden hoor ;-)