dinsdag 3 februari 2009

Euh worteltjes...


Op mijn struintocht over de biologische markt in utrecht kwam ik dit merkwaardig gekleurde worteltje tegen. Hij is van buiten dieppaars en van binnen oranje.
Bijzonder decoratief in plakjes, helaas is de naam mij ontschoten. Rauw smaken ze iets minder zoet dan hun oranje soortgenoten.

Vandaag gaan ze in een stamppotje, met bataat, pastinaak en peterseliewortel.
Ik keek net even onder de deksel en zag dat de paarse kleur van de wortel afgegeven had op de meegekookte aardappel, als dat maar goed gaat ;-)

Afwachtende groet...
Update:
De smaak was prima maar het oog wil ook wat dus in een stamppotje zal ik ze niet meer verwerken want die was roodpaars ;-)

12 opmerkingen:

hanscke zei

De Qoutescheurkalender besteedde vorige week aandacht aan deze wortels. Daarvoor wist ik niet van het bestaan. En smaken ze? Pastinaak, ik ken de naam, maar verder kan ik er niets mee.

Natje zei

Apart, hier nog nooit gezien. Natje xxx

Mannie zei

Rare wortels om te zien, maar zolang ze goed smaken ;)

Me! zei

Zo ziet het er in ieder geval heel decoratief uit.

malena Sandra zei

Smaakt het een beetje naar rode biet soms?Kan dat een kruizing zijn, tussen r.biet en wortel?Maar inderdaad,ziet heel erg lekker uit.Ben benieuwd of je ook sap ervan kunt maken.Pastinaak is wit van kleur zachter dan peterseliewortel(jaha,die heb je ook,en het is geen mierikswortwel en ook geen raap soort,wel overheerlijk,zoetig van smaak,vrij snel,gaar).Doei!

fialas.web-log.nl zei

pastinaken zijn niet paars maar wit, en heel lekker om in dunne plakjes te bakken. Ik denk dat je deze rare plakjes wortel beter even kunt blancheren en rauw gebruiken als kleurige garnering bij een bleekscheterige stamppot.

Martine zei

Rivella-worteltjes? Een beetje raar, maar wel lekker?

Redstar zei

Die heb ik nog niet eerder gezien, en zal ze niet snel kopen denk ik zomaar :-D

marjolijn zei

Bijzonder, heb ze ook nog nooit gezien.

Mikelodeon zei

@ hanscke; ja ze smaken prima, iets minder zoet. Pasinaken zijn heerlijk en werden veelvuldig gegeten in Nederland toen de aardappel nog niet geïntroduceerd was.

@ Malena sandra; volgens mij zijn ze goed geschikt om sap van te maken, wordt wel een sapje met een heftig kleurtje ;-)

@ Fialas; ja, pastinaken klun je op zoveel verschillende manieren bereiden, het is een van mijn favorieten en in deze periode eet ik 'm bijna dagelijks, gestampt in stamppot, rauw in salades, gebakken of gepoft in de oven :-)

@ martine; Rivellaworteltjes, die houden we erin :-)

@ Redstar; ik herkende ze niet als zijnde 'een wortel' maar ze zijn goed eetbaar en hebben een zeer hoge smakelijke 'opleuk'waarde aan saaie gerechten :-)

Lin's ding zei

Jaaaaaaaaaaa, die biologische wortels ken ik hoor...smaken prima! We hebben ze zelfs "gevoerd" aan de kinderen bij het kerstmenu.: mijn collega ouderraadslid werkt bij een vriend van ons die biologisch boert.
Weet je wat ook leuk is? Paarse aardappelen en daar dan friet van maken! Haha

Plato zei

Pastinaak en peterseliewortel...het doet me toch denken aan een verhaal van Tom Poes met....jawel....Pé Pastinakel.