zondag 8 februari 2009

Stop zinloze slachting dolfijnen op Faeröereilanden

Onderstaand bericht heb ik naar alle e-mailadressen verzonden in mijn netwerk. Ik wil vragen of je via de link http://www.pvdd.nl/ een petitie wil ondertekenen om deze zinloze en barbaarse jaarlijkse slachting op de Faeroër eilanden (Denemarken) een halt toe te roepen.

Elk jaar vindt er een slachtpartij plaats onder grienden (een dolfijnensoort) op de Faeröer eilanden, een autonome provincie van Denemarken. Deze prachtige dolfijnensoort werd ooit bejaagd om de lokale bevolking van voedsel te voorzien. Tegenwoordig is deze jacht niet meer nodig om de bevolking te voeden, maar is de jaarlijkse jacht uitgegroeid tot een culturele traditie. Tijdens de jacht drijven mannen in bootjes een groep grienden naar een baai, waar ze uit het water worden gehaald door stalen haken in de kop te slaan. Ieder jaar worden er honderden dieren gedood tijdens het jachtseizoen, dat meestal in de zomer plaatsvindt.
De Partij voor de Dieren vindt het een schande dat de overheid van de Faeröer eilanden de jacht, die geen enkel redelijk doel dient, nog steeds toestaat en roept daarom iedereen op zijn of haar naam onder onderstaande protestmail te zetten. Klik hier als je de foto's wilt zien maar je moet dan wel over een sterke maag beschikken.
Een geschokte groet

19 opmerkingen:

Me! zei

ik heb een mailtje verstuurd... Dit is idd van de zotte.

Redstar zei

Feitelijk gezien is het maar een kleine hoeveelheid grienden die geslacht worden. Voorheen waren deze beschermd, maar omdat de populatie dusdanig gegroeit is wordt dit weer toegestaan. Dit wordt nergens duidelijk gemaakt in het bericht, en daardoor lijken de Denen opeens barbaarser dan wij beschaafde westelingen die wel gewoon ons kippetje en koetje halen in de supermarkt.

Ik wil het hiermee niet goed praten natuurlijk, maar ik denk dat ik mijn mening wel kenbaar kan maken.

De mens is vanaf zijn bestaan al een slachter geweest.

Mannie zei

IK vind wel dat ze ze dan wel moeten opeten, anders is het zonde natuurlijk

Mikelodeon zei

@ Redstar; uiteraard mag je je mening hier uiten. Ik vind echter dat je het slachten van kippen en koeien voor hun vlees niet kunt vergelijken met het voor de lol (want dat is het toch?)opjagen van grienden en ze een tergend langzaam en gruwelijk einde te bezorgen door ze dood te knuppelen en op ze in te hakken met ijzeren haken en bijlen.
Elk levend wezen wat op deze beestachtige wijze wordt doodgemarteld is er een te veel.
Heb je de foto's bekeken? Ik ben er vreselijk door geschokt, een slachthuis is er niets bij alleen gebeurt het doden daar zo gauw mogelijk en wordt het vlees gebruikt. Deze grienden sterven een wrede pijnlijke en zinloze dood en dat vind ik anno 2009 niet kunnen.
Ik kan niet anders dan deze boodschap verder sturen, dat is wel het minste watt ik kan doen, moet doen

Redstar zei

@ Mikelodeon,

Tuurlijk is het verschrikkelijk wat er wereldwijd allemaal gebeurd. Ik vind persoonlijk het uitsterven van de bijen veel erger, want zij staan ergens aan het begin van een deel van onder andere onze voedselketen. Het slachten van die grienden ( en ze mogen maar een bepaalde hoeveelheid slachten) is niet zomaar voor de lol zoals geschets wordt, maar deze bevolking heeft dit altijd al gedaan. ( deze vis strand overigens zelf daar in die baai).

We hebben er alle twee een andere mening over, en dat moet kunnen.

Mikelodeon zei

@redstar; Ik merk bij mezelf dat ik er geëmotioneerd door raak omdat ik het niet begrijp, ik kan er niet bij. Dit maakt dat ik me schaam voor mijn mens zijn en dat wij in de 'beschaafde wereld' wonen. We zijn op grote schaal bezig (en in een rap tempo) onze prachtige aarde te vernietigen. We hebben met ons menselijke ingrijpen in de natuur een onomkeerbare disbalans gebracht. De mens is hebzuchtig en wil almaar meer graaien en zich verrijken zonder bij de gevolgen stil te staan.

Eigenlijk Redstar denk ik dat we elkaar heel goed begrijpen en ben ik - als vrouw- meer empatischer ingesteld, dat is niet ondergeschikt maar juist gelijkwaardig aan het jachtinstinct van de man. Deze eigenschappen hebben de mens door de jaren heen gebracht waar hij nu is.

Redstar zei

@ mikelodeon, Klopt, de mens is gekomen juist door zijn jachtinstinct, en door het eten van dierlijke eitwitten.

We begrijpen elkaar ook wel, maar ik vind de partij van de dieren ronduit hypocriet. Ze vergeten een berg te vertellen, en dat siert ze niet..

Ja, het uitsterven van bijen, en ook het leieveheersbeestje komt door het gebruik van allerlei bestrijdingsmiddelen. Alles voor voedsel voor onze overbevolkte planeet.

Mikelodeon zei

@ redstar; ik ben zeker geen fan van de partij voor de dieren, van geen enkele politieke partij overigens.

Wel vind ik het goed dat ze dit aanhangig maken en ik heb geen informatie gemist.
Alle achtergronden die de slachting op de Faeröer eilanden aangaan die jij noemt worden ook op de website genoemd.

Natuurlijk heb je wel gelijk als je zegt dat het uitsterven van insecten zoals de bij je meer zorgen baart, de gevolgen daarvan kunnen veel ingrijpender zijn. De aanblik van deze slachting onder de grienden vind ik echter meer aangrijpender.

hanscke zei

nee ik wil het niet zien, een mailtje sturen wil ik misschien wel, maar ook ik wijs de jacht in het algemeen niet af. Aleen het mag geen lijdensweg voor een dier worden. Levend villen etc. vind ik namelijk volstrekt zinloos.

NickN zei

Zo zijn er wel meer slachtingen op deze aardbol, niet goed te praten.
In Japan doen ze het zelfde.... kijk wat er met pelsdieren gebeurt, kippen , varkens en zo verder............. en toch ga ik er niet minder vlees om eten...
ik kan de petitie we gaan tekenen maar dat zal daar niets aan veranderen. Ik begrijp wel je gevoelens.

marjolijn zei

Dit is niet goed, als er al teveel dieren zouden zijn, mogen ze nooit op een onmenselijke manier afgeslacht worden.

Mikelodeon zei

@ nick; ik ben van mening dat je stem laten horen wel degelijk zin heeft, anders had ik deze oproep voor het tekenen van de petitie nooit geplaatst.

@ hanscke; het gaat niet om het verbieden van 'de jacht'in zijn algemeen maar om de zinloze slachting van deze dieren die naar de baai worden gelokt/gedreven en vervolgens een beestachtige dood vinden.

Redstar zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Mikelodeon zei

@ redstar; volgens mijn bron worden deze dieren moedwillig gelokt/gedreven vanwege de culturele traditie.

Overal in de wereld waar walvissen of dolfijnen strandden wordt met man en macht gewerkt om ze weer naar zee te krijgen. Zelfs als deze dieren uit eigen beweging zouden strandden op deze eilanden dan nog vind ik het niet goed te praten om ze op deze wijze dood te knuppelen.

Marion zei

Heb over deze slachting gelezen op http://bliksemswicht.web-log.nl en met foto's. Timmerman en ik hebben gelijk de petitieondertekend.
@Redstar: het gaat natuurlijk niet om de Denen...Maar om de Grienden!

fialas zei

ja ik weet het, heb al gereageerd op petitie, Europa kan hier niets tegen ondernemen omdat ze het als cultureel evenement hebben laten registreren Net als het stierenvechten.
Het is grove wrede mannenpret van onbeschaafde kerels, net als het afslachten van de papegaaiduiker op de Hebriden. Hier in Limburg is 20 jaar geleden ook geprobeerd om het ganstrekken als oud cultureelgoed op de lijst te krijgen, dat is gelukkig op provincie nivo al weggehoond. In de Voerstreek bestaat het nog op de
Tripsopfeesten. Kinderen schijnen het heel leuk te vinden.

Martine zei

Gekeken en getekend. Het zijn niet De Denen, het is een handjevol rare mannen die dieren pijn doen waar dat niet nodig is. En het feit dat er overal ter wereld nog veel ergere dingen op een veel grotere schaal plaatsvinden, betekent toch niet dat je hier dan maar niks van moet zeggen?

Plato zei

Een schofterige manier van doen. Mensen kunnen ook werkelijk niets met rust laten.

De waarheid gebied me wel te zeggen dat ik het met Redstar eens ben. Ik eet ook koe en kip. Dus ik ben best wel een beetje hypocriet nu. (Slik....)

Redstar zei

@ Marion 11 februari 2009 10:22, Ik spreek hier niet namens de denen, en niet namens de grienden(zonder hoofdletter) maar gewoon namens mijzelf.