woensdag 11 maart 2009

Afvallen...


Van meer dan een persoon kreeg ik de vraag 'wat' ik 'doe' om af te vallen. Ik wil daar best een blogje aan wijden. Voor mij zijn de sleutel woorden: letten op wat ik eet en meer bewegen. Het afgelopen jaar ben ik 12 kilo afgevallen met herbalife en ben erg lang 'blijven hangen' op een bepaald gewicht en ik heb de weight loss challenge (een afval 'wedstrijd' ofwel een commitment met begeleiding en inleg waarbij de pot aan het eind uitgekeerd wordt aan de grootste afvaller) aangegrepen om weer wat bewuster te kijken naar wat er in mijn mond verdwijnt.
Ik heb gemerkt dat ik erg gevoelig ben voor het eten van koolhydraten en laat dàt nou juist datgene zijn waar ik zo dol op ben :-( Ik bedoel maar lekkere pasta, brood, nasi roept u maar, daar mag je mij voor wakker maken.
Wat ik heb gedaan is keuzes maken, al deze dingen wil ik kunnen eten maar dan wel met mate dus niet teveel op één dag. Niet èn brood èn pasta maar of of dus.

Ik neem 3 hoofdmaaltijden en 3 tot 4 kleine snacks. Twee hoofdmaaltijden bestaan uit een shake van herbalife en de derde bepaal ik zelf. Als ik gezellig met een collega of vrienden buiten de deur ga lunchen dan houd ik mij niet in en neem het er lekker van, dan 'shake' ik later thuis wel. Mijn tussendoortjes zorgen voor een constante verbranding en bestaan uit een heerlijke voedzame proteïnereep of fruit of kwark of komkommer met pittige hutenkase of een opgerolde wrap besmeert met een likje pesto en gevuld met salade of een (rijste)crackers met plakjes tomaat of dun plakje zalm. Misschien vind je het erg 'zuivelig' maar weet dat ik geen vlees eet en ik toch ergens mijn eiwitten vandaan moet halen.

Een zegen vind ik overigens de ontdekking van ALPRO die een kust en keur aan uit soja gemaakte eiwitrijke zuivelachtige producten maken, die ik erg smakelijk vind. Prettige bijkomstigheid is dat het gebruik van deze sojaproducten mijn overgangsklachten zoals zweten en opvliegers aanzienlijk hebben verminderd.

Ik kijk dus eigenlijk goed naar hoe mijn dag er uitziet en zorg dat ik passend eten bij me heb zodat ik niet hoef te gaan snaaien. Dit vereist wel even wat nadenken, planning en discipline maar werpt wel duidelijk vruchten af :-) en dus de nodige kilo's.

Mijn avondmaaltijd bestaat uit veel groente, een salade, vleesvervanger en 2 volkorenboterhammen, zelf gesneden dus wat dikker en dun besmeert met roomboter en een beetje kruidenzout. Het brood vervang is soms door pasta, rijst of door (zoete)aardappel. Bijvoorbeeld als er gebakken aardappels door lief gewenst worden, vervang ik mijn portie door zo'n heerlijke portie boterham :-)

Als ik zo teruglees krijg ik gewoon trek van alle heerlijkheden.
Het is zaak dat je weet hoeveel caloriën er in producten zitten en dat je niet meer (en als je wilt afvallen dus minder caloriën) tot je neemt als dat je verbrand. In mijn geval is dat zo'n 1500 caloriën. Hier vind je de on line calorieënteller. Eigenlijk is het een soort van managen van je eten. Als ik een dag met veel beweging heb dan zijn mijn 'snacks'wat groter (wrap).
Al met al een lang blogje geworden maar wellicht put je er inspiratie uit :-)
Vragen? roept u maar of maak gebruik van het mailformulier.

11 opmerkingen:

Soofy zei

Ik ben blij dat jou er het water van in de mond loopt als je er over schrijft. Van mij verdien je die vette geldpot dubbel en dwars! Naast de hoofdprijs, en dat ben ik! of course hahaha

Natje zei

Die wrap ziet echt heerlijk uit!
Jammie! Natje xxx

ria zei

Knap hoor en best vele eigenlijk als ik het zo lees, volgens mij kom ik daar niet eens aan op een dag, maar ik snaai weer meer, stukjes worst en zo ;-)

Me! zei

Haha, ik heb er honger van gekregen, en dat was nu net niet de bedoeling. Ik moet er binnenkort toch ook weer eens aan beginnen.

Redstar zei

De beste manier om af te vallen is bewegen, en eten als je honger hebt.

Als je honger hebt en je eet niks, gaat je lichaam in een lagere modus werken, waardoor er zich vet ontwikkeld.

Dus het niet is niet zozeer opleeten wat je eet, maar dat je eet.
Wel verstandig spuk natuurlijk

Martine zei

Toch maar weer door dus? Dapper van je! Mijn lijnprestaties zijn maar zeer matig, maar nu het weer wat beter lijkt te worden, komen de grote fiets-afstanden ook weer in beeld en dan komt de boel wel weer op gang. Hoop ik..

Thérèse zei

Ja, ik begrijp het zo ongeveer. Was dat ook niet een beetje het principe van Montignac?
Ik moet nu wat moeilijker doen, omdat ik diabetes heb. Ietsje moeilijker dan. Alles moet wat meer op uur en tijd, maar verder zal ik eens gaan proberen: of brood of iets anders enz.
Ik hoef er maar 3 of 4 kilootjes af te hebben.
Succes!

hanscke zei

Sinds ik niet uit de voeten kan kom ik wel wat aan tot mijn grote verdriet. Nog minder eten kan bijna niet en mijn wijntje laat ik ook niet staan. Straks maar hrrreel veeeeel fietsen, zwemmen en ook weer lopen entenissen hoop ik. Bedankt voor de caloriënteller, maar ik weet dus al wat ik fout doe.

Alice zei

Leuke foto, ik krijg er zo zin in.

Fijn dat je zo enthousiast bent

Bolus zei

Als ik zo in de spiegel naar mijn winterwitte buikje kijk moet ik ook maar eens stopppen met koolhydraten (zit dat ook in bier?)

Filo zei

Ik keek vanmorgen in de spiegel en schrok me rot. Ik ga lijnen, dacht ik.
Lees ik hier precies hoe ik dat moet doen :o) Dank!

Ik ga NU beginnen met een wandeling van hier tot Tokio :-D