dinsdag 31 maart 2009

Min twee...

Ik heb het niet over de gevoelstemperatuur s'ochtends vroeg maar over het aantal kilo's die ik de afgelopen week weggefietst heb. Vermeldingswaardig dacht ik zo :-)


Gisteravond werd er in het kader van de WLC een interessante lezing gehouden over 'etiketten lezen'.
Ik ben me al een aantal jaren bewust van wat er allemaal in kant en klaar producten zit en werp regelmatig een blik op de etiketten om de verhoudingen tussen de vetten, eiwitten en koolhydraten te vergelijken. Vaak heb ik er een bril bij nodig, waarom zou dat toch zijn....?

Ik weet graag wat ik eet want er wordt heel veel rotzooi verkocht. Ik was eigenlijk zeer verbaasd om in onze groep te vernemen dat er een soort van 'struisvogelpolitiek' bedreven wordt als het op voeding aankomt. Men wil het eigenlijk niet weten als er iets niet gezond is. Ergens 'weten' ze het natuurlijk wel maar ze willen het niet weten. Als ze het zich bewust worden moeten ze hun gedrag aanpassen en dat wil men liever niet. Gedrag veranderen kan lastig zijn.

Redenaties als 'vroeger was dat toch gezond' gaan helemaal manco in deze tijd waar tijdbesparende geprefabriekte voeding veel te zout en vol met kunstmatige geur, kleur en smaakstoffen de weg naar de consumenten vindt. Dan heb ik het nog niet gehad over de kant en klare gesneden groente die in zakken gevuld met een vreselijk gas om de boel langer 'vers'te laten ogen. Wat te denken over de letterlijk opgefokte varkens en kippen met afval producten en soms met vervuild voer om de consument toch maar vooral goedkoop vlees te bieden.

Mijn beeld wordt in elk geval steeds helderder, je lichaam kan veel hebben maar langduring slechte voeding eten kan alleen maar tot ziekte leiden. Toch wonderlijk om hierbij stil te staan als je bedenkt dat ik mezelf jarenlang getroost heb met deze meuk.
Nou ja, beter een late bewustwording van wat je naar binnen schuift, dan nooit.

Alerte groet!

17 opmerkingen:

Me! zei

Ik ben zo bang voor het jojo effect. Inmiddels staat hier de teller weer op bijna honderd, snik...

Mikelodeon zei

@ me; bang zijn heeft geen enkel nut. we staan elke dag bloot aan verleidingen. Het is zaak je eten te managen en niet meer caloriën te eten dan je verbruikt. En opletten met zogenaamde 'gezonde'dingen die boordevol caloriën zitten. Suikers en transvetten zijn linkmiegels

Redstar zei

Gefeli met die -2 Mikelodeon! Daar doe je het voor. Ja, er zit echt heel veel troep in eten, en de voedingswaarde die er daadwerkelijk inzit is vergeleken met 20 jaar terug zo ongelooflijk achteruitgegaan. Maar ja, niemand geeft er om, dus blijft het zo..
Ik weet nog toen ik er over schreef. dat de helft van de reageerders het weg hoonde of het wel mee vond vallen :-D

Natje zei

Super die -2! Ben trots op je! Natje xxx

Thérèse zei

Stom van mij, maar dat van die voorgesneden en gewassen groente wist ik helemaal niet eens. Mijn jongste zoon zei laatst zo iets en nu denk ik inderdaad: Wat worden we belazerd!!!
(Het gemak dient de mens maar een heleboel zeggen ze er mooi niet bij)
Goed dat jij het nog eens extra erbij zegt!!!!

Soofy zei

Ik zag eerst de eerste regels niet boven die vette hap, ik dacht dat je subtieletjes 2 ons afgevallen was... ER LIJKT EEN ANDERE STEVIGHEID IN JOU TE ZIJN GEKOMEN :)

Terrebel zei

Als ik iets niet lekker vind ga ik ervanuit dat m'n lichaam dat niet wil hebben. Voel ik de behoefte aan extra vitamientjes dan prepareer ik een lekkere zelfgemaakte smoothie of schep wat extra groente op m'n bord. Kan de knoop van m'n broek niet meer dicht dan doe ik even rustig aan met snoepen en ga bijvoorbeeld een flink stuk wandelen. En pas je op dat je niet teveel ineens afvalt? Want dan zou je wel eens kunnen opvallen en dat kan dan weer tegenvallen...Overigens een prestatie van formaat! Daar kun je trots op zijn.

marjolijn zei

Proficiat met deze - 2.
Dat heb je mooi voor elkaar!!

Pasula zei

Gas bij de groente?? Het gatver...
Idd kijken mensen amper naar wat ze naar binnen schuiven, maar ik als groenteliefhebber wist dat van dat gas bv helemaal niet, dat staat dus ook niet op de verpakking.

Lin's ding zei

knap van je Martha dat je het zo goed doet en inderdaad beter laat dan nooit:) hihi. Ik zie zelf af van dat gedoe als tellen en lezen, maar let wel op wat we eten. Zo aten we gisteren verse bloemkool van het land van de buurman..mmmm..
Dat Nederland aan struisvogel politiek doet bij voeding daar was ik al lang achter. Denk maar eens aan de liters melk die we kinderen (en onszelf) laten drinken...
Nou we zijn hier aardig van de melk af en Jasper houdt heb bij paardenmelk en Bram krijgt soya van Alpro. Het is maar goed dat we zelf kunnen nadenken en informatie kunne opslurpen met die hersentjes van ons:)

ria zei

Ik wist dat ook niet van dat gas hoor, af en toe koop ik weleens gesneden... Goed van je hoor! Lekker zo doorgaan! Hoeveel moet je nog? Niet al te mager worden hè :-P

Rainbow Light zei

Wat een geweldig resultaat!! En weer wat een bewustwording he? En goed om te zien hoe in zo'n groep het proces werkt. En puur is inderdaad zoveel beter voor het lijf, maar soms zo verleidelijk om voor makkelijk te gaan. Terwijl je lichaam echt benzine nodig heeft, in een auto gooi je toch ook geen bier ofzo. Vaak zorgen we voor onze auto beter dan voor ons lichaam, terwijl dat eigenlijk ook ons voertuig is (voor de ziel dan). Dus go girl! Op naar de volgende bewustwordende week!

Thérèse zei

Wat goed, hé, zo veel afgevallen. Tjonge; dat zal zeker motiverend werken.
Wij proberen er meestal ook wel op te letten, wat wij eten...maar soms is iets makkelijks (zoals een pizzaatje) wel makkelijk.
Succes verder!

Henk Landkroon zei

Misschien is het stimulerend om te vertellen dat ik in de afgelopen 3 maanden van 104 kilo naar 89 kilo gegaan ben.
15 kilo eraf dus, en het voelt prima. Komen er zeker niet meer bij!!!! Sterkte en doorzetten als je het ECHT ZELF wilt!!

Lin's ding zei

He Martha, Rudie stond daarnet te roepen bij de tv dat ik snel moest komen en wie zag ik daar...ons eigen Martha! Jammer dat ik maar een glimpsje zag...dat wordt googlen

Roosnans zei

Jippiejee voor de TWEE!!!
knap hoor, dat je het afvallen weer een nieuweg boost geeft, nog even en ik herken je niet meer als we elkaar tegen komen... ha ha ha.
Hier zoveel mogenlijk zelf snijden in de keuken. Helaas vind ik zout ook gewoon lekker, dus dat zou minder kunnen. En ik denk dat ik nog wel wat meer gezonde info kan gebruiken...
big hug!

Martine zei

Dat geeft de burger moed! En het weer werkt lekker mee, met deze lentevlaag ben je zo nóg 2 kilo kwijt.. Als je even geen bestemming meer weet, in Maarssen weet ik een aardig tuinbankje staan ;-)