donderdag 5 maart 2009

Van muur naar kast...

Langzaam maar zeker raken hier alle kastjes opgeruimd. Natuurlijk heb ik mijn gedachten over deze gebeurtenis tegelijkertijd getracht te ordenen. En Redstar schreef het al in zijn reactie dat het een soort van herhaling is. Het boterde idd ook niet op mijn vorige werkplek en de plek daarvoor en daarvoor...

Steeds meer ben ik ervan overtuigd dat we allemaal dingen te leren hebben in ons leven en als je denkt dat je het hebt opgelost dan dient zich hetzelfde aan op een net wat ander niveau. Als een ui met laagjes. Er zijn mensen die vreselijk tobben met de liefde of met hun financiën of hun gezondheid en ik tob met mijn werk. Ik denk dat we 'gedoemd' zijn onze levensthema's net zo lang uit te werken tot we er echt klaar mee zijn.

Ik ben nog niet zo heel lang mezelf aan het ontdekken maar ben er inmiddels wel van overtuigd dat ik er mag zijn met al mijn eigen-aardigheden. Blijkbaar trigger ik heel wat in anderen op mijn levenspad want ik verkeer de laatste tijd regelmatig in conflictsituaties. Zelf geef ik de voorkeur aan een rustige harmonieuze misschien zelfs wel voorspelbare omgeving. Maar goed, ik vind op mijn weg, flinke hobbels als 'werk' en ook mijn recentelijke avontuur in Frankrijk waar ik heftige reacties van anderen kon oproepen met gewoon mezelf te zijn.

Zo raak ik steeds meer overtuigd dat ik een hele sterke vrouw ben, juist omdat ik mijn kwetsbaarheid durf te laten zien. Het maakt dat ik me buigzaam, flexibel en veerkrachtig voel.
Bovenstaande neemt niet weg dat ik wel de behoefte voel om meer grip te krijgen op datgene wat blijkbaar mijn levensqueeste is. Ik zit er dan ook sterk aan te denken een professionele hulp hierbij in te schakelen, een bedrijfspsycholoog oid. Maar misschien wil ik wel weer veel te hard vooruit en moet ik juist op mijn eigen (langzame) tempo dit ervaren en mijn eigen gevolgtrekkingen maken.
Je begrijpt het wel, er is nog een kast in de woonkamer die naar me lonkt...

19 opmerkingen:

Mikelodeon zei

@ hanscke; het lukt me maar niet om bij jou te reageren. ik word als 'spam' gezien. Mail me anders je email adres dan kan ik je mijn reactie laten weten

Redstar zei

En dan wil ik er nog even bij zeggen dat ik het positief bedoelde.
Ik denk trouwens niet dat je een bedrijfszielenknijper moet inschakelen, of een personalchoach. Als jij een sterke vrouw bent, voelen anderen zich bedreigd, waardoor er een patroon ontstaat waar zij zich verzamelen en zich anderes opstellen tegen jouw. Dara zit dan een probleem, want jij reageerd daar op.

Weet dat mensen in bedrijfs situaties er alles aan doen om hun eigen baantje veilig te stellen. Ook je meerderen zullen dat doen als ze bv door hebben dat iemand onder hun slimmer, en sterker is, of meer potentie heeft voor de baan die zij bekleden.

Leren daar mee om te gaan is echter een vak apart. Het staat er een beetje beknopt allemaal, maar mss heb je er wat aan.


@ hascke, Ik heb ook problemen met reageren bij jou. Als ik mijn reactie typ, verdwint deze , en moet ik opnieuw beginnen. Daarna verspringt je site de gehele tijd.

Terrebel zei

Idd gewoon naar bijvoorbeeld een eerstelijns-psycholoog. Die lui worden ervoor betaald en zijn erop getraind om mensen vooruit te helpen die eventjes vast zitten. Hulp aanvaarden mag best.

ria zei

Sterk ben je zeker en ik denk ook niet dat je wat aan zo'n bedrijfspsycholoog hebt, ben het wel met Redstar eens.

Thérèse zei

Oei, wat moeilijk lijkt mij dat allemaal. Ik heb eens in de ongeveer 10 jaar onenigheid met iemand en dus laatst inlangs met iemand op mijn log; ik hoop van harte dat niet met jou mee te maken; weet ik eindelijk hoe dit hier werkt enzo. en kan ook mijn wachtwoord onthouden enz.
Goeie raad geven doe ik helemaal nooit, althans probeer ik niet te doen.
Maar wel wens ik je succes met het oplossen van de problemen en tevens met het opruimen der kasten/laatjes enzovoorts.

Me! zei

Dan eerst maar eens de kast opruimen en als alles weer op de plaats staat verder kijken...

Pasula zei

En toch lijk je me een erg leuke collega. Ik zou bijna zeggen: stuur me een mail en kom solliciteren bij het bedrijf waar ik werk.
Er is niks mis met mensen die zelf nadenken, maar vaak wordt dat door collega's (of managers) als bedreigend ervaren helaas.

Aleksandra zei

Als ik iets nog mag toevoegen,vergeet niet waar het uiteindelijk en eigenlijk er om gaat in het leven,jouw leven,waar staa jij,waar kom je vandaan en waar leef je voor!Er zullen altijd slappelingen zijn die,zodra ze merken dat je sterk en integer mens bent,jou proberen onderuit te halen.Ik ken je niet,maar op een of andere manier kwam ik op jouw blog terecht en ik ben er bij gebleven,dus ju bent toff!Zorg dat je ontspant,is het wandelend of dansend of simpel weg niets doende,opruimen van kasten is nuttig maar niet echt fun to do!Do not let them get to you!Sorry ik kon het niet laten,good luck,Sandra.

marjolijn zei

Fijn dat je orde kunt scheppen.
Kan ook eigenlijk alleen maar zeggen, volg je hart!
En als dat niet zou lukken, wat ik betwijfel, is het toch nog tijd genoeg voor een van die speciale logen.
Alle goeds, je komt er wel lieve meis!!

Mikelodeon zei

@ red; ik kan je redenering goed volgen maar ben er voor mezelf nog niet uit. Ik heb straks een afspraak met de bedrijfsarts en ben benieuwd wat die gaat zeggen.

@ Therese; ik zie niet hoe wij onenigheid zouden kunnen krijgen, maar dank voor je goede wensen :-)

@ pasula; wat heerlijk om te lezen :-) over het algemeen kan ik goed met naaste collega's overweg maar het 'botert' niet met iedereen

Dank voor je aanbod en hoezeer ik je benijd om je werkomgeving, Almere is me echt te ver. Zo'n omgeving moet ook hier te vinden zijn. Ik ga gewoon weer op zoek.

@ Sandra; dank je wel voor je hart onder de riem. Er zijn idd belangrijker en leukere dingen om te doen. Maar die kastjes had ik verwaarloosd en geven me nu een heel goed gevoel :-)

@ marjolijn;dank je wel voor je lieve woorden :-)

hanscke zei

Het is alsof ik een stukje van mijn eigen levensverhaal lees, in elk geval dat stukje dat ik ongewild irritatie bij anderen oproep terwijl ik zelf zo graag in harmonie wil leven. Het lijkt er een beetje op dat ik stap voor stap dit een beetje aan het bereiken ben. Kwestie van leeftijd en geduld?
OT Nee, ik heb niets aan de instelling van de computer veranderd. Vreemd dat je niet kunt reageren, maar ik begrijp de uitroeptest nu tenminste wel. Fijn dat het gisteren wel weer lukte

plato zei

Ik ben het met Redstar eens. Ik ben wel benieuwd welke les jij peurt uit die bedrijfsgeschillen,anders dan dat je een sterke persoonlijkheid. hebt. Wat is je echte levensles, waarin moet je groeien. Ik zou zeggen: geef het eerst de tijd om in je bewustzijn te laten komen en als dat niet lukt zijn er zat professionals die je kunnen helpen.

Redstar zei

@ mikelodeon, Ik ben ook benieuwd wat hij zeggen zal. Laat je iig niets aanpraten. Desnoods stop je een halfjaar met werken, en kom je tot jezelf.

Natje zei

Hej Martha. Ik vondt het wel mooi omschreven dat je zei: de een tobt met werk, de ander met de liefde en weer iemand anders met zijn gezondheid. Ik denk inderdaad dat sommige mensen zich bedreigt voelen door je sterke karakter. Maar van de andere kant weten ze precies waar ze bij jou aan toe zijn. Toch? Liefs Natje xxx

Jan K. zei

Om de een of andere reden had ik vorige week je SWF gemist in de lijst, die schade heb ik nu ingehaald ... hij was mooi!
Om niet opnieuw de mist in te gaan, besloot ik vandaag even op de bonnefooi langs te komen. Tja, en toen ben ik maar eens gaan zitten lezen ...
Je verhaal over de afgelopen periode roept bij mij huiveringwekkende herinneringen op aan mijn eigen struggle for life in mijn toen nog werkzame leven.

Het lijkt me een goed idee om eerst maar eens even wat afstand te nemen. Eerst eens even rustig bekijken wat er zoal in dat kastje staat. Daarna pas kun je over het opruimen gaan nadenken, en daar mag je best wat hulp bij zoeken, als je er maar voor zorgt dat het de hulp van jouw keuze is.

En wat zon kan vast ook helpen.
Probeer er een fijn weekend van te maken.

Mikelodeon zei

@ Hanscke; het blijft een rare gewaarwording om terug te krijgen dat mensen gebeurtenissen zo anders beleven. Ik merk in elk geval dat ik steeds sneller herstel zonder mijn eigen aandeel uit het oog te verliezen en daar ben ik heel blij mee.

@ Plato; het begint zich te vormen en ik heb mijn langste tijd als ambtenaar gehad ;-)

@ red; oef, nou 6 maanden nadenken?Ik ben blij als ik volgende week weer aan de slag kom. Ik heb genoeg genavelstaard ;-)

@ natje; 'what you see is what you get' ;-)

@jan; ik heb de sky watch even op een lager plan gezet. Even kijken wat mijn vooruitzichten zijn. Dank voor je warme reactie, dat doet me erg goed

geertje zei

Misschien moet je af en toe je zachte kant meer laten zien aan de mensen die zich door je bedreigd voelen. Ik herken het trouwens niet hoor, jij kwam en komt bij mij juist over als erg meelevend en zorgend.

Waarom zou je geen psycholoog raadplegen als je werkgever dat betaalt? Je leert altijd wat over jezelf, is mijn ervaring en je kunt lekker van je afpraten. Anderen kunnen je niet verwijten dat je er "niets aan doet".
En het is lekker om steun en hulp te voelen. Gun jezelf dat.
Zolang je dat wat die pscyh zegt niet als heilig verklaart, is het leerzaam. Is mijn ervaring.

Min zei

Zjucht zo herkenbaar...
Ook zelf al een aantal malen van werkplek veranderd om daar weer tegen dezelfde "leerpunten" aan te lopen

fialas zei

je bent dus bezig uit de kast te komen. courage!