zaterdag 20 juni 2009

Groen dak project

Zo af en toe komen er ook goede projecten uit ambtenarenland zoals deze. Gemeente en de provincie Utrecht geven startsein voor groene projecten
De gemeente wil Utrechters stimuleren om groene daken aan te leggen. Het college stelt daarom een subsidie van € 90.000 ter beschikking voor de aanleg van groene daken.
Particulieren met een plat of licht hellend dak kunnen een bedrag van € 30 per m2 vergoed krijgen, maar niet meer dan 50% van de kosten. Aanvragers kunnen een maximale vergoeding krijgen van € 2500 per dak en dit is inclusief de kosten van een bouwkundig expert. Een groen dak bestaat uit een begroeiing van grassen, mossen of vetplanten. Groene daken vangen regenwater op en voeren dit vertraagd af. Hierdoor wordt het riool minder belast als het hard regent. Een beplant dak isoleert het pand eronder en levert zo een bijdrage aan de vermindering van energieverbruik en CO2-uitstoot. Daardoor vermindert de opwarming van de stad en verbetert de luchtkwaliteit. Ook dieren en planten kunnen een groen dak als leefomgeving gebruiken. Meer informatie is te vinden op www.utrecht.nl/groendak
Ik ga volgende week informeren of onze gemeente Houten hieraan meedoet. Wij hebben namelijk sinds jaar en dag ons platte dak al voorbereid op de komst van de sedum daktuin alleen de pecunia's ontbraken...

7 opmerkingen:

Terrebel zei

Langzamerhand komt de mensheid tot zinnen. Zelf had ik hier ooit voorgesteld om de home-trainers en loop-banden van de sportscholen aan te sluiten op een generator waarmee dan stroom kon worden opgewekt voor de sportschool zelf en misschien ook wat voor het buurthuis. Ik werd hartelijk uitgelachen en begrijp niet waarom. Het is toch een briljant idee?

Redstar zei

Het idee is wel al heel oud, en niet door ambtenaren bedacht ;-) Wel vind ik het super van de gemeente Utrecht dat ze dit stimuleren..

Regentonnen doen ze hier elk jaar. Ik was dit jaar te laat, anders had ik er nog een bij genomen :-D

Me! zei

Als ze dat hier zouden willen ga ik onmiddellijk mee. Daarna nog een windmolentje erbij...

Mikelodeon zei

@ terrebel; das helemaal geen gek idee, in de oorlog deden ze het ook zo

@ Ik ondersteun het initiatief dat de gemeente dit ondersteunt en subsidie geeft om het extra aantrekkelijk te maken hier aan deel te nemen. Regentonnen is ook zo'n goed idee. Zover zijn ze alleen nog niet in de gemeente Houten ;-)

ria zei

Hier heeft het hele gemeentehuis een groen dak, het ziet er erg mooi uit vind ik. Geen idee of er voor de rest ook subsidie gegeven word...

Martine zei

Het dak van mijn schuurtje is al jaren groen. Mos en Sedum groeien er vrolijk op los. Al gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen dat ik daar zelf totaal niet de hand in heb gehad..Zou ik toch subsidie kunnen krijgen?

plato zei

Dat klinkt goed. Ik hoop dat onze woningbouwvereniging daar ook aan gaat meedoen. Wat zal dat een mooi gezicht zijn.