zaterdag 17 oktober 2009

Curry mjammie...


Heerlijk vandaag uitgebreid het eten voorbereid. Goede vriendin Y is net verhuisd en ik heb beloofd vanavond voor het eten te zorgen. Een Curry wordt het dus. Ik heb een heerlijke vegetarische groentencurry (bloemkool, pompoen)en een linzencurry(met knof, sjalot, gember en abrikozen) en notenballetjes (mix van gehakte noten en quorn en 2 eieren)gemaakt met een witlof vruchtensalade met wat pistachenootjes voor de frissigheid. Als toetje een heerlijke vruchtenshake dus daarna weer genoeg energie om weer even verder te klussen. Als we willen kunnen we het op de traditionele manier eten, zonder bestek. Ik heb naanbrood en de nodige wraps om de currys mee op te happen.
Al kokende merkte ik hoezeer ik het kokkerellen gemist heb, ik blijf het fantastisch vinden om met eten bezig te zijn. In mijn volgend leven moet ik toch maar chefkok worden ;-)
Lief vindt het overigens maar niets, dit soort eten, en hij is dat ook heel blij met zijn kliekje chili zonder carne.

Smakelijke groet!
Op verzoek nog even wat ik gemaakt heb zo ongeveer...
UI,bloemkool, winterpeen, pompoen, aardappel, spercibonen, rode paprika (dit had ik in huis maar kan ook met andere combinaties)
GROENTECURRY
Ui fruiten, rest van groente erbij doen, currypasta of poeder of eigen kruidenmengel toevoegen, kokosmelk deksel op pan en gaar laten pruttelen
LINZENCURRY
Linzen, sjalotjes, gedroogde pruimen en abrikozen.Linzen goed wassen, sjalotjes fruiten, linzen en ruim water (bouillon) toevoegen en pruimen en abrokozen (evt fijn gesneden) Currypoeder of pasta (patak) toevoegenuurtje laten pruttelen en misschien af en toe water bijvoegen, moet beetje nat blijven (sausachtig)
NOTENBUGERTJES
pak quorn en pak notenmix voor burgers(groene winkel) zelf kruiden naar wens Ikunt kant en klare kruiden voor gehakt of shoarma oid gebruiken) of eigen kruidenmix. Mix het geheel met 2 eieren en wat water tot goed kneedbaar geheel en maak kleine balletjes die je daarna plat maakt en aan beiden kanten bakt in beetje olie
FRISSE SALADE
witlof, banaan, appeltje, pistachenootjes, rozijnenSalade maken en op smaak brengen met lepeltje mayo, kruiden niet echt nodig noortjes en andere ingredienten hebben genoeg smaak
NAANBROOD,
kant en klaar even oppiepen in broodrooster of oven, ook wraps zijn zeer geschikt. Even warm maken en hiermee je eten opdeppen en scheppen. Lepels en vorken zijn natuurlijk ook prima
VRUCHTENSHAKE
BASMATI of andere geurige rijst maakt het geheel compleet maar is niet noodzakelijk
kwark of yogert met (bevroren)fruit of smooty naar keuze, wat lepels herbalife shake en mixen maar, succes verzekerd ;-)

8 opmerkingen:

Me! zei

Bij mij gaan lekker koken en afvallen echt niet samen.

Wieneke zei

Kom maar door met de recepten, Martha, want het klinkt hemels en het ziet er frukkuluk uit.

Roosnans zei

Dat lief dit niks vind...tss...het water loopt me zowat in de mond...Dus ik sluit me aan bij Wieneke, geef maar op die recepten!
Behalve vandaag de christmas cake, hier slechts erwtensoep met pannenkoeken (gewoon, met spek en met appel)...
grtzzzz

marjolijn zei

Leuk, moet je daarmee wachten tot een volgend leven...??
Geniet er van meis.
en nog een hartelijk welkom thuis hé.

Mikelodeon zei

@ me; je hoeft niet aan te komen van lekker eten hoor. Ik eet zowiezo altijd minder als ik zo'n dag aan het koken ben. Bij mij is het altijd uitkijken met stress, dan vliegt er zo het een en ander mijn mond in, bijna zonder dat ik het door heb. Gelukkig krijg ik dat laatste steeds beter in de smiezen.

@ Wieneke en Roosnans; ik zal mijn best doen iets per mail toe te sturen. Ik heb geen vast recept en kook op gevoel maar zal mijn best doen.

@ markolein; ik heb bepaalde keuzes gemaakt en koken als hobby is ook niet verkeerd hoor ;-)

hanscke zei

Ik sluit mij aan bij jouw lief als je het niet erg vindt.

ria zei

Ik heb ook zo'n lief en we zijn maar met z'n tweetjes, ik pas me aan dus :-)

Redstar zei

Heerlijk dit! Echt, ik zou smullen :-D En wat je zegt, van koken en lekekr eten hoef je niet dik te worden. ALs je eet wat je nodig hebt zo wie zo niet. Stress is idd een boosdoener, voornamelijk vanwege het specifieke hormoon wat dan wordt aangemaakt.