maandag 19 oktober 2009

Stress...

Wat nu, nog maar net terug van een heerlijke vakantie en alweer stress.



Het leven van een ZZP-er gaat niet altijd over rozen...
Ik heb namelijk een blauwe envelop ontvangen en eind van de maand wordt er een keurig digitaal ingediend omzetbelasting gebeuren verwacht.
Ik heb een leuk boekhoudprogramma waar ik voortvarend mee aan de slag ben gegaan maar deze absolute leek weet niets van aftrekposten, grootboeken, memorabelen en nog wat van die onduidelijke terminologiën. Nu blijkt dat ik artikelen mèt BTW heb ingevoerd die weer zonder hadden gemoeten grmpfff en het laat zich natuurlijk niet wijzigen. Kortom, mijn korte lontje is op, de stoom komt uit mijn oren en het schuim staat me op de mond. De laptop heeft het overleefd maar de gedachte aan deze aanslag en vooral het invullen hiervan doet mij de oksels klotsen. Zal wel beginnersstress zijn.
'Een boekhouder verdiend zichzelf terug' verzekerde mij de man van de belastingen die polshoogte kwam nemen hoe mijn bedrijf er kantoor technisch voorstond.
Fijn die belastingen, makkelijker kunnen ze het niet maken :-/
Afijn, boekhouder gezocht en gevonden, telefonisch werd ik al gauw gerustgesteld en donderdag hebben we al een afspraak.
Nog effe wachten dus...

15 opmerkingen:

plato zei

Ha dat geneest mij van de gedachte dat ik voor mezelf zou willen beginnen.

Thérèse zei

Vreselijk. Zo iets hebben wij ook vaak, maar voor een kunstenaar is een boekhouder helemaal te duur.
Ik leef met je mee, hoor!

Wieneke zei

Ik wil je echt niet op stang jagen, hoor, maar de enige en meteen ook laatste keer dat wij door een geheel erkende administratiekantoor annex belastingdeskundoloog de belastingaangifte hebben laten doen - op mijn aandringen notabene - scheelde ons dat f. 10.000 teruggave, die we dus NIET kregen. Ze hadden bij dat kantoor iets groots en aftrekbaars over het hoofd gezien of zo. Vanaf die dag doet echtgenoot het gewoon weer zelf. Zuchtend, scheldend en vooral stevig vloekend, maar het klopt wel altijd :-)

ria zei

Ja, dat zijn de minder leuke kanten. Wat betreft dat zichzelf terugverdienen heeft hij wel gelijk hoor, hopelijk heb je gelijk een goeie te pakken... sterkte en succes ;-)

ria zei

Oh lees nu net het verhaal van Wieneke.... hihihi, tsja... een goeie dus.

Terrebel zei

Zo'n boekhoudprogramma is weinig meer dan het ouderwetse opschrijfschriftje; je moet zelf nog wel weten wat je invult, op welke plek en waarom. Zo wil het bezit van een hele fijne Parker-pen niet automatisch zeggen dat degene die de pen vasthoudt automatisch de prachtigste gedichten schrijft.

Redstar zei

Hmmm, toen ik me inschreef bij de kvk kreeg ik bergen info, en ook vand e belastingdienst kreeg ik voldoende informatie eigenlijk. Gek dat het zo kan schelen per regio

Me! zei

Boekhouden is een vak apart, maar alles wat je aan de boekhouder betaald moet je wel weer verdienen. Er zijn hele aardige pakketten die dat keurig voor je regelen. De boekhouder doet niets anders.

marjolijn zei

Van dat soort zaken heb ik helemaal geen kaas gegeten.
Succes jij hé...!!

Rowin zei

Heb je een fijne vakantie gehad? Stress, dat komt hier zovaak voor =(

Linneke zei

Argh, dat doet me terugdenken aan dat ene jaar dat ik werkte als freelance journaliste. Ik ben ook een boekhoudkundige nul en schakelde dus een boekhouder in. Ik begrijp dus heel goed wat je neerpent. Wel jammer dat je zo meteen al moet stressen na zo'n heerlijk relaxte vakantie ...

Pasula zei

Ja joh, die dingen moet je echt niet zelf doen, dat geeft maar slapeloze nachten. Na een tijdje, als je er helemaal inzit kun je het zonder boekhouder stellen, maar dat wil wel zeggen dat je alle wijzigingen zelf bij moet houden. Ik weet in elk geval dat ik alles uitbesteedt, heb geen zin in geldelijke dingen, heb jaren bij een bank gewerkt en ben er nu klaar mee. ;-)
Sterkte Mike!

fialas zei

ik heb een dochter in den haag, die dat heel goed voor mij doet. Zij werkt op Financiën, dus is vreselijk streng.
foetelen is er niet bij.

geertje zei

Ik hoop dat het lukt vandaag Martha! En vooral: dat het meevalt. Uitbesteden scheelt een boel stress, maar ik ben zo'n iemand die graag zelf de dingen onder controle heeft... Succes vandaag dus!

filo zei

LOL! Die katfoto ga ik in levensgroot formaat boven mijn bureau hangen!
Er komt snel genoeg routine. Echt.