zondag 25 oktober 2009

Zalige zondag...

Heerlijk zo'n dagje met extra uur, wakker worden en weten dat je nog een uurtje kunt doezelen :-)
Vandaag heb ik me vermaakt met het doen van de financiële administratie. Langzaam maar zeker begin ik hier een routine in te krijgen en zowaar kreeg ik een compliment van de boekhouder. Er zijn nog een paar kleine dingen die ik moet weten en dan kan de aangifte verzonden...

Verder heb ik het avondeten voorbereid. Vanavond ga ik weer een hapje eten koken bij Y en gekozen voor een Amerikaans maal à la Andy Mc Donald, deze vegetarische kok (geen familie van...) heeft zich verbonden aan Alpro soja en stuurt wekelijks een nieuw recept rond aan belangstellenden. Hieronder die van deze week. Ik hoop dat ze ervan zullen smullen. Mij lijkt ie in elk geval erg lekker en als je het (witte)broodje aanpast zeker geen ongezond maal.

Amerikaanse burgers met koolsla 4 personen:
•4 (2 pakjes) Alpro® Soya Burgers
•4 burger broodjes, zachte (bruine)broodjes
•1 krop sla, bijvoorbeeld little gem
•1/2 witte kool
•2 winterpenen
•1/2 ui
•3 eetlepels mayonaise of 100% plantaardige ‘tofunaise’
•1,2 kg stevige (biologische) aardappelen

•3 tenen knoflook
•2 takjes rozemarijn
•fijn zeezout & peper
•olijfolie
Bereiding:
1.Verwarm de oven voor op 180 graden.
2.Snijd de (biologische ongeschilde) aardappelen in partjes leg ze op een oven schaal.
3.Snijd de rozemarijn en knoflook grof en strooi dit over de aardappelen, besprenkel ze daarna met olijfolie en wat zout en peper.
4.Rooster de aardappelen 20 minuten in de oven, tot ze goudbruin kleuren.
5.Bereid vervolgens de koolsla: Snijd het hart uit de witte kool, en snij de overige kool heel fijn.
6.Schil de winterpeen en rasp deze fijn. Schil de uien en snipper ze lekker fijn.
7.Meng de kool, winterpeen en uien samen in een kom en meng er zout, peper en 3 eetlepels mayonaise of tofunaise doorheen.
8.Bak de Alpro® Soya Burgers ongeveer 4 minuten om en om bruin in de pan met een beetje olie.
9.Serveer de burgers in de broodjes met de sla en koolsla, samen met de oven aardappelen.
Tofunaise :
Ingrediënten1/4 blok Alpro soya Tofu basis
1 theelepel Dijon mosterd
1/2 citroen (sap)
1 dl zonnebloemolie
1 teentje knoflook (optioneel)zout en peper
Bereiding
Doe alle ingredienten in een maatbeker en begin met de staafmixer van onderaf te mixen. Beweeg de staafmixer langzaam van de bodem naar boven tot het een gladde massa is geworden.

Je kunt Andy overigens ook zien koken en dit gerecht klaarmaken, klik dan op deze link.

8 opmerkingen:

Roosnans zei

klinkt allemaal redelijk gezond, toch! en lekker....
De koolsla een keer uitproberen, denk ik....
Grtzzzz

plato zei

Drie lepels Mayonaise? Maar dat staat gelijk aan dertig lepels ketchup volgens onze dietiste. En dat is een arts.

De rest klinkt wel gezond. Maar het lijkt me best een heel proces om dat allemaal klaar te maken.

Me! zei

Ik heb wel zo'n hekel aan namaakvlees, ik vind dat hetzelfde als alcoholvrij bier. Drink of eet dan wat anders. Maar goed, wie ben ik, ik moet ook aardig wat kilo's kwijt....

Pasula zei

Het klinkt goed, alhoewel ik niet zo van de soyaburgers ben. De Sojamelk van Alpro vind ik wel superlekker.

Natje zei

Fijn om te lezen dat het zo goed met je gaat :-) Toppie! Hier druk met bezoek, zal straks eens rondvragen voor foto's zodat ik ook weer een blogje kan maken. Natje xxx

Filo zei

Dat extra uurtje was ik natuurlijk traditiegewijs weer eens vergeten :-s

Lekker recept. Ik ga het proberen maar niet met sojaburgers. Die vind ik namelijk echt niet lekker.. Moet er nog even over nadenken wat ik dan wel ga gebruiken.

Heb ontzettend genoten van je vakantieverslag! Door de chaos op het werk lukte het me niet constant te lezen maar regel voor regel is uiteindelijk wel gelukt :o) Fijn dat jullie zo hebben genoten!

hanscke zei

Ik wil elk weekend wel een uurtje extra...

Lin's ding zei

mmmm...klinkt lekker hoor! En... hebben ze gesmuld?