zaterdag 19 december 2009

Komen en gaan...












Deze week de knoop doorgehakt om na 14 jaar het wekelijkse biologische groentepakket af te zeggen. Lief en ik speelden al langer met de gedachte daar het toch lastig was om op dinsdag dat pakket in huis te krijgen. De winkel ligt niet op de route van woon-werkverkeer en heel vaak moesten we een beroep doen op anderen om het groentepakket op te halen. We zaten er dus 'aan vast' en dat laatste begon steeds meer te knellen. De doorslag om er nu eindelijk mee te stoppen, gaf de eigenaar omdat hij geen foldertje van mijn nieuwe bedrijfje wilde ophangen. In het verleden had dat voor onenigheid gezorgd in de winkel, reden voor hem om niemand meer 'op te hangen'. Hij vroeg daarvoor begrip aan mij en toen ik op mijn beurt een week later begrip vroeg om het pakket op te zeggen doordat ik het a teveel gedoe vond het wekelijks in huis te krijgen en b toch ook teleurgesteld was gezien zijn reactie, was de winkel te klein. Zelden zo'n zielige kruidenier gezien. Het voelt als de goede beslissing en ik zal er wel enkele producten blijven kopen maar de bezoekjes zullen heel wat minder frequent worden.

Onze AH op de hoek verkoopt meer en meer biologisch en heeft geen bezwaar als ik daar mijn folder ophang. Ik was overigens helemaal in mijn nopjes toen ik gisteren tijdens een wandeling een boerderij ontdekte die biologische producten verkoopt. De mensen zijn een samenwerkingsverband aangegaan met andere boeren in de omgeving en ruilen producten met elkaar en hebben zo op 4 verschillende plekken rondom Houten een winkeltje gerealiseerd. Ik draag dit soort locale initiatieven en producten een zeer warm hart toe. De ene boer richt zich op zuivelproducten, de andere op fruit en inmaken de derde heeft prachtige groentes. Als klap op de vuurpijl maakt er een boerin uit Werkhoven hele geinige kaarten en hangen die er ook dus voor de verkoop. Ze hebben helaas geen site maar ik vond wel een advertentie op internet en ze zitten prachtig op de (fiets en wandel)route tussen Houten en Utrecht.
Kijk zo kan het ook :-)

9 opmerkingen:

aargh zei

Mooi dat je meteen vervangers hebt gevonden. Tja die winkelier zit waarschijnlijk ook in een moeilijke situatie, en verliezen kan niet iedereen even goed.

Me! zei

Zielig zo'n winkelier. Dat is vragen om moeilijkheden.

plato zei

Een beetje kortzichtig van die groenteboer, vooral in tijden dat de concurrentie toeneemt. Geen marketing in zijn groentepakket gehad zeker.

Francky zei

er gaan oude klanten weg en er komen nieuwe bij, da's nu eenmaal zo. Daarbij heeft die man 14 jaar an je verdiend en dat is ook niet niets. Een beetje vriendelijk blijven is dan ook niet teveel gevraagd.

Redstar zei

Hij maakte gewoon geen onderscheid. Dat zou ik ook niet gedaan hebben.
Dat is niet perse zielig vind ik, maar hij houd vast aan zijn principes. Daar heb ik dan weer respect voor.

Het beleid van AH is ook niet een van de beste trouwens.

ria zei

We doen allemaal wat ons het beste lijkt, maar het was wel een kinderachtige reactie ja. Fijn dat je alweer een nieuw 'winkeltje' gevonden hebt ;-)

Pasula zei

Voor een trouwe klant die al jaren daar koopt zou die man best een uitzondering kunnen maken vind ik. Het is toch zo dat jij in de lijn van de winkel een bedrijf begonnen bent en dat initiatief zou hij alleen maar toe moeten juiche. Na die teleurstellende reactie van die man zou ik er helemaal niks meer kopen.

Marjolijn zei

Tradities doorbreken, niks mis mee..!!
Nieuwe dingen ontdekken ook niet.
Maak er een mooie zondag van.

Linneke zei

Groot gelijk ! Zo'n groentenpakket is toch juist bedoeld om het handiger te maken ... Als het niet langer op je weg ligt en je er speciaal voor moet omrijden, zie ik er het nut ook niet echt meer van in.

Klinkt ook best interessant, die lokale uitwisseling ! Laat het je smaken !