dinsdag 22 december 2009

Voeding en afslanken...


Naar aanleiding van de reacties van gisteren wil ik wat verder uitweiden over 'normaal eten' en wat dat dan inhoud. Ik ben zeer geïnteresseerd in voeding en volg ook wat gerenomeerde instanties als de 'hartstichting' en het 'voedingscentrum' hierover te melden hebben. Onderstaande is wat zij aanbevelen wat dagelijks te consumeren om alle noodzakelijke bouw- en voedingsstoffen binnen te krijgen. Wees eerlijk en ga na voor jezelf of je dit doet en dan dagelijks dus dag in dag uit zonder uitzondering.



  • 5-7 sneetjes volkoren brood

  • 3-5 aardappels of scheppen volkoren macaronie of zilvervliesrijst

  • 200 gram groente

  • 2-3 stuks fruit

  • 400-500 ml zuivel

  • 20 gram magere kaas

  • 100-120 gram vlees of vleesvervanger

  • 2 liter water

  • 2 tot 3 keer per week gezonde vette vis

Onderzoek laat zien dat slechts 2% van de mensen zich houdt aan bovenstaand voedingsadvies. Veel vaker smokkelen we met onze voeding en eten we te eenzijdig en vaak te koolhydraatrijk. Daarnaast voor de mensen met overgewicht is het eten van bovenstaande vaak te veel en zal het niet lukken om gewicht te verliezen. Het principe van afslanken is heel simpel. Als je meer eet dan dat je verbranden kunt, dan kom je aan. Zaak is om je BMR (basale verbranding in rust) te laten berekenen. Hier zijn formules voor maar het liefst bereken ik deze als ik het vetpercentage weet en ook je spiermassa kan berekenen. Maar als je gaat zoeken op internet dan vind je ongetwijfeld ook daar berekenmogelijkheden . persoonlijk vind ik die wat minder betrouwbaar.


Als je wilt weten hoe je BMI (Body Mass index, deze vergelijkt je gewicht met je lengte) eruit ziet. Deze meter geeft heel duidelijk aan of je vermoedelijk overgewicht hebt of niet. Wat deze meter niet laat zien is wààr je de vetreserves hebt zitten en vooral dàt is erg belangrijk te weten. Vaak hebben we een dikke buik en dat houdt in dat we vetten hebben opgeslagen in de buik en vooral tussen onze organen. Dit kun je ook berekenen en dat heet visceraal vet en dit is met name de vetreserveplaats die funest voor onze gezondheid is.
Meer weten of iets laten berekenen neem dan even contact op.


Gezonde groet!


20 opmerkingen:

Wieneke zei

Ja, dit verhaal klopt natuurlijk helemaal. Het is niks nieuws eigenlijk, maar het is het enige juiste om gezonder te eten. De meeste dikkerds zijn zelfs ondervoed. De buik- en corsetspieren zijn vaak erg slecht getraind. Daar móet een paar maal per week aan gewerkt worden door bijv. Pilates oefeningen. Hoe zit het met 'het véél meer bewegen' deel om je beter te voelen in het programma als jij mensen begeleidt? Ga jij met ze hardlopen of zo? Of zég je alleen maar dat ze dat moeten gaan doen. Ik geloof namelijk zeker in betere voeding, maar zo lang mensen liever de auto dan de fiets nemen.... lijkt het me toch erg moeilijk.

Mikelodeon zei

@ Wieneke; Mijn programma duurt 3 maanden, dat lijkt misschien lang maar zo kan ik wel wekelijks monitoren of het de persoon lukt om wat aan de levensstijl te veranderen. Elke week vertel ik over een ander aspect van onze voeding en het bewegen is daar een belangrijk onderdeel van. Ik kijk naar het bewegingspatroon van de deelnemer en kijk waar eventueel winst te halen is. Zelf heb ik ronduit een hekel aan sporten en probeer zoveel mogelijk mijn beweging uit de gewone dagelijkse bewegingsmomenten te halen. Ik ga op de fiets naar het werk en doe of lopend of fietsend de boodschappen. Ook bedrijf ik met meer plezier vanwege het calorieverbrandende effect, de door Aargh veelvuldig beschreven 'huishoudsport'. Voor deelnemers aan de workshops wordt de mogelijkheid geboden om aansluitend een wandeling te maken. Bewegen is ook goed voor de geest en mijn ervaring is dat je hele mooie (coachings)gesprekken tijdens het lopen kunt hebben. Bij overgewicht is het niet goed om hard te gaan lopen, beter kun je dit opbouwen door flink te wandelen. Dit ivm (over)belasten van je knieën en voeten.Het blijft natuurlijk zo dat mensen het wel zelf moeten doen maar samen afslanken werkt wel stimulerender.

Francky zei

mijn grootste probleem is dat ik te weinig drink. Zomaar 2 liter water drinken kan ik niet. Als ik een halve fles gedronken heb op een hele dag is dat al een succes.

Mikelodeon zei

@ Franky; Ik kan me voorstellen dat je dat een hele plons lijkt. Weet echyter dat je lichaam wel dit water nodig heeft. Je lichaam is heel efficient en kan goed recyclen maar zeg nou zelf, hoe voelt de vergelijking voor jou om dag in dag uit in het zelfde badwater te stappen? Ververs het liever en spoel je lichaam door met water. Drink echter ook niet te veel, dan loop je kans vitamines en mineralen weg te spoelen en kom je die weer tekort. Bouw het waterdrinken op en voor je het weet zit je op 8 glazen. Succes!

Terrebel zei

Sinds uitkwam dat de "Schijf van Vijf" pure onzin was luister ik niet meer naar goebedoelde adviezen maar alleen nog maar naar m'n eigen lijf. Voor mij werkt dat prima. Wel heel goed dat je mensen beuwst probeert te maken van hun eetpatroon. Met name handig voro wie niet weet hoe hij of zij naar het eigen lichaam moet luisteren. Vooral zo doorgaan! ;-)

Me! zei

mijn frikandel speciaal staat daar niet bij. En dat is nu juist het probleem. Als ik honger heb wordt ik sacherijnig, en daar helpt dan een shake niet aan.

hanscke zei

Behalve die vette vis kom ik een hel eind in die richting. Ik ben het met terrebel eens, het is ook een stuk modisch. Vandaag is het de schijf van vijf en morgen is het weer wat anders en overmorgen predikt men weer een ander verhaal. Gewoon gezond eten, daar kom je het verst me. Het is niet voor niets dat het algemene trend is dat mensen steeds ouder worden, let wel gezonder ouder worden, ook zonder al die poespas. Mijn schoonouders werden 88 en 87 en mijn vader is onlangs 88 geworden, met in mijn ogen gewoon verantwoord eten.

Redstar zei

Ik eet anders, maar moet dat vanwege mijn sporten ook wel. Ik zou een graadpakhuis worden als ik dat niet deed. Ik drink drie liter water per dag, en zit aan 4 stukken fruit per dag.

Mikelodeon zei

@ Redstar; allemaal logisch maar jij vergeet dat jij een sporter bent, ik heb het over overgewicht, das een totaal andere tak van 'sport', niet te vergelijken. Als je veel transpireert gedurende je sport moet je ook meer water drinken. Je kunt jouw eetpatroon niet vergelijken met iemand met overgewicht. je weet namelijk niet waarom die persoon overgewicht heeft, daar komt heel wat meer bij kijken.

Mikelodeon zei

@ Terrebel; naar je eigenlijf luisteren is het beste wat je kunt doen, helaas zijn de meeste mensen dit oergevoel kwijt.

Mikelodeon zei

@ me; de reden dat jij je sjacherijnig voelt is waarschijnlijk omdat je lijf bepaalde stoffen wilt, sommige mensen hebben dat met suiker, anderen met chocola of met vetten enz. Dat kan dus verslavingsgedrag zijn. Maar goed, ook jij tobt met je gewicht, ik zie daar wel een relatie ;-)

Mikelodeon zei

@ Hanscke; Als je geen gezond vette vis (niet te verwarren met in vet gebakken) eet dan kom je essentiele vetzuren tekort. Deze worden niet door het lichaam aangemaakt en zou je beter in de vorm van visoliecapsules tot je kunnen nemen.

Pasula zei

Klopt Mike, bijna niemand houdt zich aan dit voedingsadvies, ik ben ook geen uitzondering. Op het werk staan regelmatig lekkernijen en ik hou van lekker eten. Ik combineer gezond met lekker, dat wel, maar er zijn dagen dat er ineens een reep verdwenen is. ;-)
Anyway, ik sport nu 3x per week (fitness) en ga regelmatig wandelen, zo langzamerhand moeten de pondjes verdwijnen.
Interessant vond ik ook je reactie tussendoor om te lezen.

Redstar zei

@ Mikelodeon, Dat weet ik natuurlijk. Maar anders had ik niets te reageren. Ik denk dat ik op gebied en qua kennis van voeding, lichamelijke conditie, en gewichtsbeheersing niet voor je onder doe. Alleen ben en blijf ik van mening dat je alles zonder poeders, pilletjes, en thee kunt doen.

Frank zei

honderden kilo's ben ik afgevallen, maar niet tegelijk. Het bekende JoJo effect dus. Je verandert je levenswijze niet zo gemakkelijk. Op een bepaald moment voelt het moeten dieten als een levenslange veroordeling en geef je de moed op. Tenminste ik wel. Wellicht dat het nieuwe jaar me weer de impuls geeft om het maar weer eens te proberen.

Mikelodeon zei

@red; haha het lijkt idd wel een wedstrijd, onze correspondentie. Grappig is dat ik adviezen geef over juist gewoon eten. Zelf gebruik ik de shakes van Herbalife met wat supplementen, dat is gewoon turbo voeding. Je weet niet wat je overkomt als je zoals ik altijd moe en lusteloos was en nu, na bijna 1 jaar turboshakes. Ik heb altijd goed gegeten, biologisch, volkoren producten, weinig vlees en bleef een zwaargewicht. Waar ik nu achter ben is dat mijn lijf niet tegen bepaalde producten kan, die werden gelijk in vetreserves omgezet. Ik heb mijn brood vervangen door shakes en voel me geweldig. Ik lunch nog wel eens met brood, met name op mijn werk, en ik merk gelijk verschil in energie. Als ik brood eet val ik bijna in slaap. Ik ben een type welke zeer gevoelig is voor koolhydraten, ook de volkoren koolhydraten. Ik ben dus zeer geholpen met de maaltijdvervangers van Herbalife en er zijn nog veel meer mensen die net als ik daar heel gevoelig voor zijn. Je kunt de shakes niet vergelijken met brood, ik ben in elk geval erg blij met dit alternatief welke volgens mij het eten van de toekomst is. Jij weet ook als geen ander dat er steeds minder voedingswaarde, vitamine en mineralen in onze voeding zit. Ook al eet je voldoende, je bouwt heel gemakkelijk tekorten op, zeker als je gaat lijnen en je van alles minder binnenkrijgt.

Mikelodeon zei

@ Franky: afvallen kan iedereen maar het moet er wel afblijven. Gewichtsbeheersing kan alleen maar als je bereid bent je levensstijl om te gooien door aandacht te geven aan volgende zaken:
1 door goed op je voeding te letten. Dus niet vullen maar voeden en zeker geen maaltijden overslaan
2 voldoende water drinken
3 meer te bewegen. Fietsen, wandelen alles is goed. Sporten ook, zeker krachtsport voor spieropbouw, dat is namelijk de beste verbrander

fialas zei

het is haast niet mogelijk om je aan je goede voornemens te houden als je vaak logé's en eetgasten hebt. December, het woord alleen maakt dat je broekband knelt.

Mikelodeon zei

@ Fialas; gelukkig komt na deze feestmaand januari en maken de meeste mensen goede voornemens en komt een ieder weer een beetje in het gareel. Maar je hebt helemaal gelijk, het is lastiger om op te letten met wat je eet als je veel 'feestjes' hebt zoals logeetjes en gasten. Lekker blijven bewegen en wandelen is dan de beste remedie maar volgens mij heb jij dat prima door :-)

plato zei

Ik doe gewoon minder en beslist minder suiker. En ik loop dagelijks meer dan vroeger. En dat alleen al werkt. Ik voel mij er fit bij.