vrijdag 8 januari 2010

Kweekvlees...

Ik moest toch wel even slikken bij het lezen over 'kweekvlees'. Het smoelt niet lekker en daarnaast lijkt het me ook verdacht. Volgens Wikipedia bestaat Kweekvlees uit vlees, dat in een laboratorium gekweekt wordt uit cellen van dieren. De door de maker gehanteerde en geregistreerde naam hiervoor is Invitro Meat. Het moet toch niet gekker worden.
Als 'smaakmakertje' voor het programma lees ik dat kalkoen, rollade, biefstuk en fazant verdwijnen van het kerstmenu. In 2015 wordt dit vervangen door Puur Vlees: vlees dat op basis van stamcellen kunstmatig gekweekt wordt. Onhaalbaar? Niet als je deze vraag aan Jort Kelder, Karen van Holst Pellekaan en Mark Post stelt. Zij discussiëren zondagmiddag 31 januari in NEMO samen met politici, beleidsmakers, wetenschappers, ondernemers, financiers en andere beslissers over het fenomeen Kweekvlees.

Kweekvlees
Puur vlees of Kweekvlees is de populaire naam voor in vitro meat, 100% diervriendelijk vlees, dat met gebruikmaking van onder andere stamcel technologie op modern wetenschappelijke wijze in een controleerbare omgeving geproduceerd gaat worden. Voordelen van het produceren van kweekvlees zijn: behoud biodiversiteit, geen dierenleed, CO2 uitstoot wordt verlaagd, geen astronomisch watergebruik en geen dierenziekten.
Ik weet het nog niet, ze mogen wat mij betreft beginnen met het verzinnen van een andere naam. Ik houd het nog even op de sojaburgers en af en toe een biologisch stukje vlees.
Afwachtende groet.



14 opmerkingen:

Me! zei

Daar kan je in principe verder niets op tegen hebben. Als de bief maar naar bief blijft smaken.

Terrebel zei

Het meeste vlees dat wij nu eten is toch eigenlijk al kweekvlees? Er zijn bijna geen dieren meer die neit speciaal worden gekweekt zodat wij lekker kunnen smikkelen. Een voordeel aan het nieuwe kweekvlees kan zijn dat er geen levende dieren meer hoeven te lijden.

Redstar zei

Ik moest gelijk aan de film Soylent Green denken toen ik het nieuws hoorde.
Alles leuk en aardig, maar ik ga niet aan deze hype meedoen en haal mijn vlees gewoon bij de boer.

Wieneke zei

Natuurlijk moet je hier eerst veel meer over weten om er wat zinnigs over te zeggen. Het zijn in ieder geval pogingen om te onderzoeken of er andere methodes zijn om de wereldbevolking te voeden in de nabije toekomst. Het woord kweekvlees vind ik inderdaad niet lekker bekken :-) Ik heb toevallig vandaag flink wat bio-plus vlees en gehakt ingeslagen en in de diepvriezer gedaan. Hier is hun website:
http://www.bio-plus.nl/consument/home/
In 2010 wordt er hier in huis absoluut alleen maar Bio-plus vlees gegeten of helemaal géén vlees. Die rottige plofkippen hoef ik ook niet meer. Ik ga fanatiek op zoek naar een fatsoenlijk stukje kip. Van een beestje dat lekker heeft rondgepikt. Hoe vind je dat, Martha?

aargh zei

Alleen maar voordelen zo te lezen. Ik vraag me al jaren af waarom er niet meer werk wordt gestoken in het ontwikkelen van een serieus alternatief voor vlees. Als het ook nog een beetje wil smaken: prima. Nu nog een prijsvraag uitschrijven voor een fatsoenlijke naam.

Mikelodeon zei

@me; ik was gewoon even in shock, ik denk er nu al wat genuanceerder over maar het blkijft errug vreemd dat uit niets iets kan groeien. Dat is toch eigenlijk het wonder van leven...

Mikelodeon zei

@ Terrebel;als je de plofkippen bedoelt ja maar daar is wel erg veel dierenleed.En zeg nou eerlijk, zulk vlees wil je toch ook niet eten?

Mikelodeon zei

Redstar; Ja daar staat mij ook wel wat van bij. Ik geloof dat daar mensen voor wie geen toekomst meer was ze heel vriendelijk en liefdevol maar wel onvermijdelijk geeuthanaseerd en vervolgens omgewerkt werden naar voeding voor de rest van de mensheid . Brrr, ook niet aanlokkelijk :-(

Mikelodeon zei

@ Wieneke, fantastisch, eigenlijk doen wij het hier ook zo en eten we2 tot 3 keer vlees per maand. Erg leuke site trouwens, ik ben benieuwd naar de bioquiz

Mikelodeon zei

@ Aargh; ja kweekvlees, in vitro meat, kunstvlees, dat heeft niet het watertandend effect op mij. Misschien iets van stamvlees. Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen in elk geval

Frank (van IkFotograag.nl) zei

Over 100 jaar weten we misschien niet beter. In de geschiedenisboeken zal dan geschreven worden over ons, dat we barbaren waren.

geertje zei

Jort staat toch bekend om zijn acties tegen bont? Of was dat vooral Georgina die dat deed? Ik ben heel benieuwd. Elk alternatief voor vlees dat dierenleed bespaart is het waard onderzocht te worden. Ik denk dat het niet eten van vlees steeds populairder wordt en steeds minder het domein van de linkse, geitenwollen sokken cultuur is.
Zelf vind ik de alternatieven van Valess en Quorn lekker.

fialas.web-log.nl zei

Wild vlees is lekkerder, ik stel voor alle honden op te eten, en daarna de katten. Ik heb in de hongerwinter kat gegeten,mijn moeder had het voor konijn gekocht, het was verrukkelijk.

Mikelodeon zei

@ Fialas; haha is dit je 'wraak'voor mijn reactie op jouw blog? Honger maakt rauwe bonen zoet :-)