vrijdag 15 januari 2010

Stevia, een waar wonder...


Het afgelopen jaar ben ik enkele keren een zeer opvallende suikervervanger tegengekomen, stevia genaamd. Er werden zoveel positieve eigenschappen aan dit natuurproduct toegekend dat ik het product heb aangeschaft om er zelf eens mee te gaan experimenteren.
De eigenschappen die aan stevia toegedicht worden, liegen er niet om:


  • Schadelijke bacteriën en schimmels kunnen niet overleven in het extract, daarom hoeft het niet in de koelkast bewaard te worden
  • Stevia brengt de alvleesklier in balans (suiker ontregelt de bloedsuikerspiegel)
  • Stevia onderdrukt de eetlust en herstelt de verbinding tussen de maag en de hypothalamus(geeft sein dat we genoeg gegeten hebben)
  • Stevia wordt toegevoegd in Azië aan tandpasta en mondspoelingen ( 12 druppels in glas water stopt tandvleesbloedingen)ook geeft het een schone frisse smaak en een schoon ge­voel in de mond
  • Stevia doodt orale bacteriën en verlaagt een hoge bloeddruk, maar heeft zoals het nu lijkt geen effect op een normale bloeddruk
  • Stevia op brandwonden is eerst pijnlijk, maar het voorkomt infectie en versnelt het genezingsproces. Het brandt/prikt net als jodium, maar na 45 seconden is dit gevoel weg
  • Stevia versnelt het genezingsproces bij gebar­sten lippen, koortslip en herpesuitbraak
  • Stevia brengt acne-uitbraken onder controle, puistjes drogen uit en verdwij­nen sneller. Wratten en ouderdomsvlekken ver­minderen


Kortom, de lijst van positieve werkingen van dit middel is lang, des te vreemder is het dat het niet allang ontdekt is en overal in verwerkt wordt. Sterker nog, het is verboden in Europa te verkopen als voedingsmiddel. Gelukkig hebben wat slimme rakkers de wet omzeilt door de 3 woordjes 'voor uitwendig gebruik' op de artikelen te zetten dan mag het namelijk wel geïmporteerd en verkocht worden als 'verzorgend product'. De gebruiker weet inmiddels wel beter. De indianen in Zuid Amerika gebruiken stevia al sinds mensenheugenis en ook Azië en Amerika hebben inmiddels de steviaplant ontdekt. Zou het tegenhouden van deze nieuwe suikervervanger te maken hebben met onze suikermaffia? Ook de pharmaceutische industrie zou het middel kunnen tegenhouden. Voorlopig sta ik te kijken van de zoetkracht en sta ik versteld wat 1 druppel voor effect heeft in mijn glas water. De zoetkracht is enorm en ook heb ik nu eerder een voldaan gevoel. Ik kan haast niet wachten tot zich een lichamelijke verwonding aandiend ;-)
Wordt vervolgd

Zoete groet!

16 opmerkingen:

Plato zei

Dat is toch heel bijzonder, die Stevia. Nooit eerder van gehoord. Het verbaast me niks te horen dat er vermoedelijk economische krachten zijn die de verspreiding tegen gaan. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Of er bijvoorbeeld een onafhankelijk onderzoek naar dit product komt. Want daar heb ik als consument wat aan. Onafhankelijkheid.

Wieneke zei

Nog nooit van gehoord. Waar kan ik dit spul bekomen?

aargh zei

Sorry, daar ben ik weer maar op dit punt blijf ik kritisch en strijdbaar. Complottheorieen, maffia, het is het bekende makkelijke verweer in dit soort gevallen maar het snijdt geen hout.
Er is gewoon serieus onderzoek gedaan in opdracht van de Europese commissie en de conclusie is dat men voorlopig moet afraden om dit product in geconcentreerde vorm (het gaat niet om blaadjes) te gebruiken ivm mogelijke toxische en carcinogene eigenschappen. Men vraagt om meer onderzoek.
En dan simpel de boel belazeren door het etiket te voorzien van valse informatie, is dat verstandig?
Ik blijf zeggen: Eet gevarieerd, matig, snoep niet teveel en beweeg. Tovermiddelen bestaan niet.

Mikelodeon zei

@ Plato; daar ben ik natuurlijk ook voor, helaas kost dat veel geld en wil men dat er vooralsnog niet insteken.

@ Wieneke, in reformwinkels, ik heb het gekocht in de reformkraam op onze markt. €7,50 voor 50 mililiter

@ Aargh; ook de blaadjes en de poedervorm mogen niet in de voeding worden verwerkt. In andere werelddelen mag het wel gebruikt en ook daar is onderzoek aan vooraf gegaan. Persoonlijk maak ik me meer ongerust over de steeds meer oprukkende transvetten in onze voeding, iets wat in Amerika weer totaal verboden is...Uiteraard is gevarieerd en regelmatig eten van groot belang maar ik sta open voor andere ideeën. Wie weet ga ik wel zelf mijn stevia kweken, vroeger ging het wiet telen mij ook aardig
af ;-)

Redstar zei

ken het, en ik wist ook dat het hier niet verkocht mag worden. Zo zijn er meer erg gezonde producten die hier op de zwarte lijst staan.

fialas.web-log.ml zei

de suikerindustie houdt het tegen, beweert mijn vriendin Adrienne die het in haar volkstuintje verbouwt. het is ook een erg mooie plant. Suiker moet je eigenlijk zoveel mogelijk vermijden, vind ik.

Me! zei

Ik ken het niet, maar gebruik ook geen suiker, tenzij ergens is toegevoegd.

Terrebel zei

Daar ga ik eens even onderzoek naar doen! Fijn weekend...

Roosnans zei

Ken het niet..benieuwd of het zelf telen gaat lukken, vast wel!
Wel goed verdiepen in hoeveelheden, bijwerkingen, toepassing en zo hoor... wil je nog lang gezond meemaken!
knuf

nscke zei

Ik gebruik vrijwel geen suiker. Maar naast de lange lijst van positieve opsommingen kan het niet anders dan dat er ook minder goede uitwerkingen zijn. Elk voordeel heb z'n nadeel zoals een bekend Nederlander zei.

geertje zei

Over aspartaam hoor ik steeds meer erge dingen... dus het zou mooi zijn wanneer daar iets anders voor komt.
Maar tja, soms hoor je pas veel later over ernstige bijwerkingen, dus ik ben wel wat voorzichtig met zulke juich-producten.

judith zei

Het is met dit soort dingen altijd lastig om erachter te komen wat er nu waar is en wat niet. Ieder praat vanuit zijn eigen belangen en soms zijn effecten ook gewoon niet een twee drie aan te tonen en is er veel tijd en onderzoek nodig, in de tussentijd beginnen er allemaal verhalen te circuleren.
Mijn grootste bezwaar tegen alle zoetstoffen, bij deze zal dat wel weer net zo zijn, is dat ze vies zijn (ik proef het onmiddellijk en heb na light dranken altijd behoefte aan heel veel schoon water)en dat ze eigenlijk iets vervangen wat niet nodig is. Onze mierzoete smaak is ons aangeleerd. Het is goed mogelijk om zonder al die enorme hoeveelheden suiker of zoetstoffen te leven hoor, ik koop helemaal geen frisdrank en mijn favoriete gebak is eigenlijk goed zelfgebakken brood, (met eventueel, als het dan zoet moet zijn wat rozijnen of , ook héérlijk!, gedroogde cranberries erdoor).

aargh zei

pffft. was ik weer. Ik krijg wat van die google-identiteit! :P

Pasula zei

Leuk stukje! Ja ik hoorde jaren geleden over Stevia en zo jammer dat dit zo weinig bekend is.
Ben benieuwd naar je volgende posten, leuk, iemand die weet wat voeding is en wat het inhoudt, dit lees ik graag.

Filo zei

Hoi, daar ben ik weer es. :-)

Nou, je hebt me om. Hoe kom ik aan Stevia, kan ik het zelf verbouwen hier in het koude noorden, en hoe gebruik ik het?

tally zei

ik heb net een aantal zaden gekocht via ebay
hoe kan ik dit ook gaan gebruiken voor uitwendige dingen )masker of als creme)gewoon iets doen met de blaadjes?