dinsdag 16 maart 2010

Zo ben je daar...


En zo weer hier.
Marokko is een wereld apart vol contrasten. Ik heb het boeiend en een geweldige ervaring gevonden. Vanochtend hoorde ook wel andere geluiden van collega's die toch mindere ontmoetingen hadden. Opdringerige verkopers en gidsen die boos werden als je geen gebruik van ze maakten. Misschien heb ik geluk gehad of misschien heb ik het anders geïnterpreteerd. Het blijft een temperamentvol volk met veel gebarentaal en ook het verplichte afdingen blijft een aparte sensatie. De opschrijfmethode is mij het beste bevallen, dan kunnen er ook geen verbale misverstanden ontstaan over de prijs. Ook is het leuk om een goede prijs te bedingen voor iets wat je graag wilt en als je van markten houdt dan ben je in Marrakech aan het goede adres. Als ik er de volgende keer heen ga neem ik zeker een grote koffer mee. Ik heb er prachtige stoffen gezien en mooi aardewerk. En mooie leren lappen, wel werken de looiers onder erbarmelijke omstandigheden en de lucht in die buurt is vreselijk. Ook de 2 tassen die ik heb aangeschaft moeten nog wel enige tijd luchten en met olie behandeld worden maar dat heb ik er graag voor over.
De laatste avond heb ik zelfs een tajin gekocht, een kleintje maar daar ga ik zeker mee experimenteren. De Marokkaanse keuken is heerlijk en het allerlekkerste heb ik een recept van lamsvlees met amandelen gevulde pruimen gevonden, werkelijk om bij te watertanden :-)
Gretige groet!

13 opmerkingen:

Wieneke zei

Kun je het recept even plempen alstublieftdankuwel? Ik vind de Marokkaanse keuken veel smakelijker dan de keuken van Turkije. Iemand zei mij eens: als je lekker Turks wilt eten moet je dat bij een Turks restaurant in Nederland doen. Daar zit heel wat in.

Linda zei

Hoi Martha,

Zo te lezen heb je weer genoten van je zoveelste vakantie-avontuur. Doen jullie geweldig goed!
Ik houd mij aanbevolen voor dat heerlijke recept. Ik ben dol op lam en pruimen, dus het kan niet anders dat het een recept is om te smullen.

Groetjes, Linda

Thérèse zei

Fijn, dat je het zo naar de zin gehad hebt. En mooi weer; je maakt mij bijna jaloers.
Ach ja, dat afdingen, daar krijg je na een tijdje wel handigheid in. Ik vond in Tunesië dat eerst ook vervelend, maar 's lands wijs, 's lands eer, geloof ik dat het heet.
Nu weer wennen aan dit weer.

Terrebel zei

Dat klinkt als een fijne ervaring!

Me! zei

Lekker eten bevalt me ook wel, het heeft alleen andere nadelen. Maar een keertje over de grens eten is helemaal niet slecht.

Redstar zei

Dat lamsvlees laat jij achterwege natuurlijk : ) Hier gaat het er wel in in ieder geval

Marjolijn zei

Fijn dat je zo genoten hebt van dit tripje, op naar het volgende zou ik zeggen.
Fijne dag.

Natje zei

Hej Martha. Het is inderdaad temperamentvol vol. Maar ook warm, ze staan voor je klaar. Zo ken ik de marokanen zelf. Ik heb laatst kip met pruim gemaakt, ingerold en dan koken in saus, ook heerlijk! En bacon eromheen. Zo mals! Dus dit recept is zeker welkom! Natje xxx

Linneke zei

Ik vond Marokko best een gastvrij en mooi land, vooral Marrakech vond ik iets hebben. De souks waren wel nogal vuil maar ik heb er toch met plezier rondgelopen. Opdringerigheid vond ik best meevallen - dan zijn Egypte en Tunesië toch een stuk erger.
En de keuken vond ik ook heel erg lekker - al ging ik uiteraard voor de veggie versies ...

hanscke zei

Klinkt als een leuke ervaring, maar ook ik ben al gewaarschuwd voor die opdringerige lui. Dat zou nog een graadje erger zijn dan in Istanbul en dat vond ik al heftig.

Lin's ding zei

goed zo...lekker genoten e nu nagenieten, minstens zo belangrijk....smul ze

geertje zei

Behalve dat het een culinair gebruiksvoorwerp is, is het ook nog prachtig van vorm! Ben benieuwd wat je ervaringen zijn om daar mee te koken.
En combineert het met Herbalife?

Pasula zei

Klinkt allemaal heerlijk en leuk. Ik ben blij dat je genoten hebt, je verdient het!